JUANA LA LOCA

Allesverzengende liefde

  • Datum 02-12-2010
  • Auteur
  • Gerelateerde Films JUANA LA LOCA
  • Regie
    Vicente Aranda
    Te zien vanaf
    01-01-2001
    Land
    Spanje/Italië/Portugal
  • Deel dit artikel

Juana la loca was een Castilliaanse koningin die leefde voor de liefde. En daardoor een schietschijf werd voor machtsgeile hofadel. Maar ze liet zich niet gek maken.

Volgens een eeuwenoude traditie kun je familieleden die zich op de een of andere manier lastig gedragen, wegstoppen in een inrichting. Het kost wat, maar dan ben je ook echt van ze af. Zie Terminator 2, judgement day, Dancer in the dark en Mad love uit 1995. Het toeval wil dat Juana la loca in de Verenigde Staten ook als Mad love is uitgebracht maar dat even terzijde. Roepen dat de wereld vergaat en overspoeld zal worden door hordes robots in de vorm van plassen metaal is niet slim als je uit handen van door farmaceuten gesponsorde psychiaters wilt blijven en roepen dat je wordt mishandeld door je man in een patriarchaal paradijs is ook niet aan te raden. Maar sommige mensen willen gewoon niet luisteren.
Juana de Castilla trok zich, terecht overigens, alleen iets aan van de liefde. De rest kon ophoepelen. Het is 1496 als ze per koets richting Vlaanderen vertrekt om daar om politieke redenen te trouwen met Philips van Habsburg, aartshertog van Vlaanderen en Bourgondië. Bij uithuwelijken hoort meestal een beeld van een partner waarnaast je niet dood gevonden wilt worden maar als Juana haar ogen opendoet blijkt Philips een langharige bink met ogen waar ze meteen haar koets in kan parkeren. Maar Juana is niet de enige die haar koets in Philips ogen parkeert. Dat ontdekt ze pas als Philips wat al te vaak naar zijn jachthut gaat.
Juana gaat eraan onderdoor, baart af en toe nog wel een kind maar verliest langzaam grip op zichzelf en haar onderdanen. Tenminste, zo wil Philips en met hem een groeiende schare hofadel het doen voorkomen, want door Juana opzij te zetten krijgen de Habsburgers zeggenschap over Castillië.

Wegkwijnende passie
Juana la loca ligt al sinds 2001 op de plank. Of toen is besloten te wachten met uitbreng vanwege alle internationale geweld, is me niet duidelijk. Een historisch drama over een onbekende Spaanse koningin kan inderdaad gemakkelijk ondergesneeuwd raken tussen alle grote woorden en krachtige taal die toen tussen televisiesatellieten heen en weer gingen.
Is het terecht dat de film nu toch wordt uitgebracht? Ik geloof het wel. Pas na anderhalf uur komt er wat spanning in het verhaal en de politieke implicaties van Juana’s gedrag blijven op de achtergrond waardoor het verhaal nauwelijks uitgroeit boven de wegkwijnende passie tussen haar en Philips.
Maar toch. Er zijn twee belangrijke redenen om de film te zien. Het fantastische camerawerk en het excellente acteren van Pilar López de Ayala in de rol van Juana, waarvoor ze verschillende prijzen kreeg, waaronder een Goya. Haar passie voor Philips spat van het scherm maar wordt nergens melodrama. Het is jammer dat de rol van Philips wordt gespeeld door een mannequin met de acteerkwaliteiten van een stuk lambrisering maar dat neemt het genot van het kijken naar López de Ayala gelukkig niet weg.

Ronald Rovers