I Love You More

Alles voor die grote liefde

I Love You More

Een Kosovaarse tiener vindt dat alles moet wijken voor een ontmoeting met zijn online geliefde. Ook een langverwachte gezins­emigratie.

Ergens in groen en bergachtig Kosovo groeit de introverte tiener Ben op. Niemand weet dat hij al een jaar online contact heeft met de Duitse Leo. Ben is tot over zijn oren verliefd en het lijkt binnenkort echt tot een ontmoeting te komen. Maar de grootste wens van zijn ouders komt ertussendoor gefietst: het gezin heeft een green card voor de Verenigde Staten gewonnen.

Een nieuw leven in het vrije, kansrijke Amerika ligt binnen handbereik, maar dan moeten Ben en zijn ouders wel snel vertrekken. Zodoende voelt Ben zich genoodzaakt om open kaart te spelen. Het lijkt de enige mogelijkheid om de ontmoeting met zijn eerste liefde waar te maken. Hoe zal de omgeving reageren op het feit dat hij op mannen valt?

Het coming-of-age- én coming-out-drama I Love You More is geschreven en geregisseerd door de debuterende Erblin Nushi (1992), die het scenario baseerde op zijn eigen ervaringen – waarin anderen zich ongetwijfeld kunnen herkennen. Omdat het drama vanuit het perspectief van de tiener verteld wordt, komen de verhalen van zijn familie, zijn vrienden en zijn crush minder aan bod. Herkenbaar: de meeste tieners beleven zichzelf immers als centrum van het universum. Relativeringsvermogen is in deze periode ver te zoeken, net als inlevingsvermogen of zelfspot.

Het maakt Ben behoorlijk onuitstaanbaar; maar hij is óók dapper en daadkrachtig, en dat maakt hem als personage menselijker. Dat zijn moeder als naaier in potentie elders beter betaald en gewaardeerd zal worden, laat de tiener aanvankelijk koud. Hij is enkel bezig met zijn bijna sprookjesachtige grootste droom. Langs de verhuisplannen van zijn ouders stippelt hij nauwkeurig een eigen route uit in zijn verlangen naar de grootse en meeslepende liefde. Want: hij voelt zich eindelijk gezien.

Het ­verhaal wordt in een vrij traag tempo opgediend. Enkele droomsequenties tonen Bens binnenwereld: zijn angsten, verlangens en fantasieën. De moeder in dit verhaal is ronduit liefdevol, ook al worstelen zij en haar man met de geaardheid van hun zoon en met zijn timing en koppigheid. Ze zijn wel zo empathisch om buiten de kaders te denken. Zelf blijken ze in hun jonge jaren ook voor een liefdeskwestie te hebben gestaan die een wig in de familie dreef en dat willen zij nu voorkomen. Het duurt even voordat dat kwartje valt bij Ben, maar in de laatste akte maakt hij ontwikkelingen door die de contouren van een volwassen man laten zien.

Dat Nushi het aangedurfd heeft om van deze versie van zijn eigen jonge zelf een niet altijd sympathiek, maar tegelijkertijd breekbaar en aandoenlijk dromerig personage te maken, getuigt van lef.