Hesher
Brenger van chaos

Wie of wat is Hesher? De grote hardrockvriend van de kleine T.J. blijft een raadselachtige figuur. Het is in elk geval een mooie rol voor Joseph Gordon-Levitt.
Na de plotse dood van zijn vrouw laat Paul Forney (Rainn Wilson) het er volkomen bij zitten. Hij slaapt de hele dag, kleedt en scheert zich niet meer en staart voornamelijk somber voor zich uit. Grootmoeder (Piper Laurie) probeert het verdriet te stelpen met goede zorgen, maar erg succesvol is het oude besje niet. Zoontje T.J. draagt het gips nog van het auto-ongeluk dat zijn moeder fataal werd, en kan geen kant op met zijn woede en verdriet. Wanneer Hesher opent, racet hij op zijn mountainbike achter de takelwagen aan. Alsof alleen het autowrak de herinnering aan zijn moeder nog levend houden kan.
En dan duikt opeens Hesher (Joseph Gordon-Levitt) op. We komen weinig te weten over de langharige slungel, maar hij is duidelijk van niemand bang. Op zijn rug draagt hij een tatoeage met een opgestoken middelvinger. Het eerste wat hij doet is een bom gooien naar de politie. En deze geheimzinnige randfiguur installeert zich, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, in het huis van het rouwende gezinnetje. Hij hangt met vader Paul op de bank; oefent op zijn elektrische gitaar in de garage (Oma: ‘That’s nice, dear.’) en trekt er ’s nachts in zijn roestige busje op uit met T.J.
Heshers eerste missie is ervoor te zorgen dat T.J. van een vervelende pestkop op school afkomt. Hij levert geen half werk. De twee steken de auto van die jongen in de fik. Missie twee: T.J. koestert een kleine-jongensverliefdheid op de muizige kassajuffrouw Nicole (Natalie Portman). Hesher zal er wel even voor zorgen dat de tiener met haar mag neuken. Hij regelt een middagje in het zwembad van een onbekende en laat dat vervolgens volledig uit de hand lopen.
Natuurkracht
Vuilgebekt, Motörhead op radio, geen respect voor wie of wat dan ook: Hesher is een brenger van chaos. Het is niet moeilijk te begrijpen waarom T.J. door hem gefascineerd is. Regisseur Spencer Susser presenteert hem ook niet als personage, maar eerder als natuurkracht — daarbij zorgvuldig de mogelijkheid openhoudend dat Hesher eigenlijk niets anders is dan een verzinsel van de verdrietige jongen. Wat Hesher in elk geval is, is een mooie en humoristische metafoor waarmee Susser kan laten zien hoe chaotisch, verscheurend en alle grenzen overschrijdend de rouw kan zijn. Hesher zet zijn wereld op de kop én biedt T.J. momenten van troost. Hesher is alle tegenstrijdigheid die in je woekert wanneer ergens vlakbij ineens de dood toeslaat.
Dat klinkt zwaarder dan het is; Hesher is vooral een geestige zwarte komedie. Dat de balans tussen drama en lichtvoetigheid klopt, is vooral te danken aan de charismatische Gordon-Levitt. Het voormalige kindsterretje uit 3rd Rock from the Sun bleek in (500) Days of Summer al geknipt voor quirky comedy.
En onder die noemer mag je Hesher ook scharen, al mag Susser nog wel iets meer op zijn eigenzinnigheid vertrouwen. Hij zet alle prettige raadselachtigheid en humor zelfs bijna op het spel met een slotakte waarin hij veel te veel op safe speelt. Een onnodige flashback en tegeltjeswijsheden als ‘life is like walking in the rain’ zijn te nadrukkelijk. Gelukkig heeft de oncontroleerbare Hesher zélf, tijdens de finale en gewapend met een literblik bier, nog een bizarre halfdronken bekentenis in petto.
Barend de Voogd