Dumbland

Macho-idioten

Dumbland

Dumbland is een verzameling van acht cartoons gemaakt en ingesproken door David Lynch. Dat klinkt een stuk boeiender dan het is.

De dvd is een selectie uit de gelijknamige serie cartoons die hij als original web content een tijd lang exclusief voor betalende leden van zijn website maakte. Nu mag de rest van de wereld meegenieten. De zeer grof geanimeerde korte verhalen van elk drie minuten — in de stijl van de webcartoon The Angriest Dog in the World — draaien allemaal om dezelfde schreeuwende man en zijn gezin van gedegenereerde normaalmensen.

Lynch mag dan een van de meest prikkelende filmmakers van de laatste twee decennia zijn — zoek maar eens naar de interpretaties van zijn films door David Foster Wallace of Slavoj Zizek — maar Dumbland is een nogal doorzichtige en vermoeiende herhaling van Lynchs visie op de gemiddelde Amerikaan: macho-idioten met een allesoverheersend gebrek aan finesse die na hun geboorte twee Pavlov-reacties laten zien: een simplistisch en leeg materialisme en een constant spuien van ongenoegen over alles wat niet exact hetzelfde is als zij. Dat mag dan gelden voor een groeiend aantal mensen op de wereld, acht keer datzelfde verhaal vertellen is niet nodig. Tenzij Lynch met deze herhaling zijn publiek wil hypnotiseren en herprogrammeren. Helaas staat de betreffende doelgroep niet bepaald bekend om zijn liefde voor het oeuvre van David Lynch.

Voor Lynch zelf waren The Angriest Dog in the World en Dumbland experimenten die hem deden denken aan de begindagen van filmmaken. Het internet, zo zegt hij ergens online, gaf hem een immense creatieve vrijheid. Nou precies. Zo lang internet door bange mensen niet volledig is lamgelegd en uitgebeend, blijft het een enorme speeltuin. Iets dat een groot deel van de cinema met z’n grote commerciële belangen al lang geleden is kwijtgeraakt. Maar waarom staat er op de dvd nergens een interview waarin Lynch dat allemaal vertelt en toelicht? Nu is het alsof de webcontent niet genoeg geld binnenbracht zodat nog even met minimale middelen de dvd-markt moest worden meegenomen. Dumbland is aardig voor Lynchianen maar verder bepaald geen noodzaak voor de dvd-verzamelaar.