Do Not Hesitate

Nederlandse vredesmissie als subjectieve horror

Do Not Hesitate

In Do Not Hesitate bewaken drie jonge Nederlandse soldaten een falend gevechtsvoertuig middenin een woestijn. De Nederlandse Oscar-inzending voor 2021 is een oorlogsfilm, maar dan net even anders. Want in het minimale drama van regisseur Shariff Korver komt de spanning niet voort uit schietpartijen, maar vooral uit het beperkte perspectief van de drie soldaten.

Als hun tank het plotseling begeeft, krijgen drie soldaten van hun overste de opdracht bij het voertuig te blijven, terwijl de rest van hun bataljon terugkeert naar de basis. Ze zijn op vredesmissie in een onbenoemd oorlogsgebied, maar in de ogen van de jonge soldaten zelf doen ze eigenlijk weinig. Sterker nog: in de veronderstelling dat elke beweging een aanval betekent, schiet een van de soldaten een geit dood, die het levensonderhoud betekent voor een jonge geitenhoeder.

Als in een klassieke horrorfilm ontketent de dood van de geit een reactie waar de onervaren soldaten zich geen raad mee weten. De geit is een soort geest uit de fles: als ‘ie eenmaal dood is – en dat gebeurt zo vlug, zo terloops – is er geen weg meer terug. Met zijn beklemmende beeldverhouding gebruikt de film de spanning van klassieke horrorelementen (de plotselinge dood van een wezen, een groepje dat vastzit in onbekend gebied) in een subjectieve verbeelding van een Nederlandse vredesmissie.

De derde speelfilm film van Shariff Korver is een strak, minimaal verhaal dat werkt als een fabel. Elk element is een synecdoche – ze vertegenwoordigen een groter geheel – waarmee een simpel verhaal wordt verteld, waarin witte Nederlandse soldaten geconfronteerd worden met een vreemdeling.

Maar Do Not Hesitate, dat werd geselecteerd als Nederlands Oscar-inzending, behandelt zijn personages niet alleen als stijlfiguur. Deze genrefilm met maatschappelijk thema is tegelijkertijd een karakterstudie van Erik (Joes Brauers), de idealist van het stel en het geweten van de film. Hij is degene die de geitenhoeder eten en drinken aanbiedt, hem geruststelt en beschermt. Maar een oorlog is geen plek voor humanitaire helden en de jonge geitenhoeder stelt zich ook niet op als een dankbare onderdaan. Zo verliest Erik, en de kijker met hem, gaandeweg zijn jongensachtige onschuld.

Do Not Hesitate vertelt een simpel verhaal in precieze beelden (fraaie cinematografie van cameraregisseur Nadim Carlsen). Mooi is vooral dat de film zijn hoofdpersonen, deze drie soldaten, niet zomaar dumpt na de missie. In het laatste deel, een ontlading en bekoeling, krijgen we de emotionele nasleep van de affaire te zien. In Do Not Hesitate blijken zowel de lokale bevolking als de jonge Nederlandse soldaten slachtoffer van de oorlog.

Do Not Hesitate gaat op 25 september in première op het NFF en draait vanaf 11 november landelijk in de bioscoop.