• Auteur Mariska Graveland
  • Gerelateerde Films Dhogs
    Andres Goteira
    31-05-2018
    Spanje, 2018

Dhogs is een bevreemdend, onvoorspelbaar bravourestukje. De provocerende Spaanse thriller laat zelfs de kijker niet buiten schot.

Is film een spel dat je kunt winnen? Het lijkt een rare vraag maar na het zien van het meer dan vreemde Dhogs is niets meer gek. Een man op een veerboot zet de toon met een monoloog over de werkelijke betekenis van bordspelen. Zo toont Mens erger je niet volgens hem het failliet van het communisme aan omdat in het spel armoede slechts wordt herverdeeld. Dhogs daagt ons vervolgens uit met het verleidelijke: ‘Play a game’. Welk bizar spel, daar heb je dan nog geen idee van.

Andrés Goteira’s absurdistische debuut weeft de verhalen van vier mensen door elkaar: een taxichauffeur, een zakenman in een chic hotel, een jonge vrouw en haar achtervolger. In deze mysterieuze psychologische thriller is een speciale rol weggelegd voor ons, het publiek. Ook de mensen in de bioscoopzaal die naar Dhogs aan het kijken zijn, komen in beeld, zodat de vierde wand met de zaal speels wordt doorbroken.

Wat zien we? Er wordt gehakt op varkens- en mensenvlees. Er wordt achtervolgd en achteruit gespoeld. Zelfs het bijtanken van een auto is spannend in Dhogs. We zien een man met een konijnenkop. Droge, stoffige rotsen. De grond is hier hard, zegt een van de personages. Iemand begraven duurt een paar dagen.

David Lynch, Michael Haneke en Straw Dogs vormden de inspiratie voor Goteira. Dhogs is rauw en bevreemdend, een onvoorspelbaar bravourestukje over volgzame honden (dogs) en ondeugende zwijnen (hogs) die samen dhogs vormen, alias de dienstbare mens die ook beestachtig kan zijn. Goteira wil ons niet behagen en heeft daar in zijn geheel Galicisch gesproken film een wel heel bijzondere vorm voor gevonden. We worden aangekeken en bekeken. Wij spelen het spel niet, we zijn deel van het spel.