Luchtige namaak­thriller

• Datum 30-08-2012
  • Gerelateerde Films De verbouwing
    Will Koopman
    01-01-2012

Het team dat eerder Saskia Noorts Terug naar de kust verdienstelijk op het witte doek zette, pakt nu De verbouwing aan. Van deze thriller hoeven we niet wakker te liggen.

Ook in de bioscoop worden de fans van Saskia Noort op hun wenken bediend. Na de voortvarend ter hand genomen verfilmingen van Terug naar de kust en De eetclub werd het matig ontvangen boek Nieuwe buren even overgeslagen, maar nu in september De verbouwing in de bioscoop komt, liggen we weer aardig op schema. Als de bijna 500.000 kopers van het boek ook allemaal komen kijken wordt het een kassucces.
Tjitske Reidinga uit onder andere Gooische vrouwen is hier een plastisch chirurg die, zoals wel vaker in films, alles in haar leven geweldig voor elkaar lijkt te hebben, maar toch net niet helemaal. Haar puberzoon (Alex Hendrickx) noemt haar een carrièrebitch, haar man (Mark Rietman) is een depressieve loser en de verbouwing van haar droomhuis kost meer dan de bank wil voorschieten. Dus als toevallig een jeugdvriendje (Peter Blok) opduikt met geld en gladde praatjes voelen we al snel dat dit de verkeerde kant op gaat. Te snel, al moeten we bedenken dat de plot voor de lezers van het boek toch al geen grote verrassingen in petto kan hebben.
Er moet dus liefst nog iets extra’s zijn om de kijker te plezieren. De ironische sfeer van het begin, waar Reidinga goed bij aansluit, verraadt de ervaring die Koopman met de serie Gooische vrouwen heeft opgedaan. Ook de satirische behandeling van een groene aannemer en een hilarisch abrupt ongeval zijn nog redelijk veelbelovend. Je zou iets als Gooische vrouwen ontmoet Penoza kunnen vermoeden, of anders misschien een zwarte komedie. Dan was het in ieder geval niet zo’n punt geweest dat de steeds groteskere verwikkelingen tenslotte flink uit de bocht vliegen.
Maar creatieve of verrassende keuzen zijn er niet gemaakt. De verbouwing werkt routineus een conventioneel in elkaar getimmerd plot met schematische personages af. Zaken die meer uitwerking hadden verdiend, zoals de moeder-zoonverhouding, blijven onderbelicht. De verbouwing is een luchtige namaakthriller die nooit verontrustend wordt. Ook de soft-erotische schimmen waar de film mee opent blijken er alleen maar voor het mooie plaatje te zijn.

Leo Bankersen