• Thema Filmkrant 368
  • Gerelateerde Films Chef
    Jon Favreau
    04-09-2014
    Verenigde Staten, 2014

Regisseur/acteur Jon Favreau (Iron Man) keert even terug naar zijn indieroots. In Chef speelt hij een topkok die zijn passie voor het koken moet hervinden.

Een maand of wat geleden maakte de Amsterdamse restauranthouder Bakker Baard zichzelf belachelijk door op Facebook de onmiddellijke sluiting van zijn restaurant aan te kondigen. Aanleiding was een recensie in Het Parool. Het welwillende stukje van Hiske Vesprille (rapportcijfer 7) moest volgens Baard van de Parool-website worden verwijderd. Toen de krant dat uiteraard weigerde besloot hij dan maar zijn ‘zaak uit de werkelijkheid te verwijderen’. De fittie werd opgepikt op enkele websites, en al snel stond Bakker Baard door zijn actie te boek als ‘jankerd’ en ‘huilebalk’.

Dit lokale horecarelletje valt in het niet bij de storm die topchef Casper (Jon Favreau) oogst als hij een restaurantcriticus van repliek dient op Twitter. Zijn mediawijze zoontje van tien legt uit dat een tweet echt iets anders is dan een sms-je aan één persoon, maar Casper blijft boos om zich heen twitteren. Nog erger maakt hij het door de criticus in een bomvol restaurant de huid vol te schelden. Restaurantgangers leggen dit uiteraard vast met hun smartphone. In no time gaat het filmpje van de tierende kok viral. Casper kan zijn koksmessen wel inpakken: in Los Angeles komt hij niet meer aan de bak.

Via een serie zijwegen – en die bewandelt deze losse goedvoelkomedie volop – belandt de uitgerangeerde chef in Miami, de stad waar hij ooit begon met koken. Met hulp van zijn meegereisde zoontje en zijn loyale souschef (een sappige John Leguizamo) tovert hij een ranzige tacokar om in een droomkeuken op wielen. Op een roadtrip van Florida naar Californië serveert de steeds hechtere keukencrew vervolgens superieure variaties op Amerikaanse streetfood-klassiekers: Cuban Sandwiches in Miami, Po’boys en beignets in New Orleans en Texaanse BBQ in Austin. De overdadig gevulde sandwiches worden al net zo watertandend lekker in beeld gebracht als de culinaire topstukjes die Casper in zijn sterrenrestaurant bereidt. Jon Favreau ging voor zijn rol in de leer bij echte chefs, en dat zie je. Dit is eerlijk eten, bereid met de aandacht die mooie producten verdienen.

Chef kent ook minder geslaagde kanten. Zo zijn Scarlett Johansson en Sofia Vergara bedeeld met magere vrouwenrollen, duren enkele muzikale intermezzi veel te lang en verliest de film nogal eens de grote lijn uit het oog. Daartegenover staan smakelijke gastrollen voor Iron Man-ster Robert Downey Jr., Oliver Platt en Dustin Hoffman. En de elfjarige Emjay Anthony is hartveroverend als het zoontje dat eindelijk een band op mag bouwen met zijn vader. De belangrijkste troef van de film is echter de breed uitgemeten passie voor de Amerikaanse culinaire traditie.