• Datum 21-10-2010
  • Gerelateerde Films CASHBACK
    Sean Ellis
    01-01-2006
    Engeland

De flitsende romantische komedie cashback weet hoe je op smaakvolle wijze halfnaakte vrouwen aan de man brengt.

De Engelse filmmaker Sean Ellis werd drie jaar geleden met zijn korte film cashback genomineerd voor een Oscar. In het idee van de film zag hij ook een lange film. Die is er nu en om het ingewikkeld te maken noemde Ellis hem ook cashback. In de lange versie van de film, waarin dezelfde acteurs spelen, zit de korte film verwerkt. Volgt u het nog? Ik hoop het, want cashback is een originele film van een veelbelovend talent. Het zou mij niet verbazen als Sean Ellis in de toekomst met een grote prijs wegloopt.
In cashback lijdt de kunstacademiestudent Ben (Sean Biggerstaf — Oliver Wood in de eerste twee Potterfilms — op zijn dromerigst) aan chronische slapeloosheid, nadat zijn vriendin hem aan de kant heeft gezet. Om de tijd te doden, gaat hij in een avondwinkel werken. Deprimerender omgeving is nauwelijks denkbaar: een opgefokte chef, die zichzelf bijzonder geestig vindt, en een paar leeftijdgenoten voor wie het woord mafkezen is uitgevonden. Alleen de kassière Sharon (de mooie Emilia Fox) maakt een stabiele indruk. De voortijdige middelbareschoolverlaatster volgt een cursus Spaans, omdat ze droomt van een leven in Zuid-Amerika. Het is geen verrassing dat Ben en Sharon voor elkaar vallen, want cashback is een romantische komedie. Wel verrassend is de scenariovondst om Ben de gave te geven de wereld om hem heen stil te kunnen zetten. Het stelt de schilder in staat om aandachtig de schoonheid in zijn omgeving waar te nemen. Waarbij hij ongestraft bewegingsloze mooie vrouwen in de supermarkt kan uitkleden om mooie tekeningen van hen te maken. Dat het niet oogt als een ranzige mannenfantasie komt doordat Ben een naïeve, dromerige jongen is.

IJzeren geraamte
De slimme Sean Ellis, die zijn loopbaan als modefotograaf begon, weet niet alleen hoe je zonder door feministen te worden besprongen halfnaakte vrouwen aan de man brengt (smaakvol is het sleutelwoord), maar ook hoe je het ijzeren geraamte van een romkom aantrekkelijk aankleedt. Het is niet te zien dat cashback een in twintig dagen opgenomen lowbudget film is. Visueel is de film een traktatie van freeze frames, versnellingen, vertragingen en ongebruikelijke camerahoeken. De film bevat prachtige scènes, zoals die waarin Bens ex hem in slowmotion zonder stemgeluid, maar wel met de aria Casta Diva op de geluidsband, de huid vol scheldt.
Ook de scène waarin Ben in zijn kamer na slecht telefonisch liefdesnieuws naar zijn bed wankelt, is een staaltje hoge camerakunst. Zelfs het door Ben als voice-over aan elkaar kletsen van de in een aangenaam loom tempo voortgedreven film stoort niet. Is er dan niets aan te merken op de film? Ho, ho, we leven niet in het paradijs. De aantrekkelijke vormgeving kan niet verhullen dat cashback niet meer is dan een roomsoes. De film komt flitsend uit de startblokken, maar na een tijdje wordt duidelijk dat hij weinig heeft te melden. Dan vallen ook de kunstenaarsclichés op en doen de mafkezen in de supermarkt wel heel erg aan Kevin Smiths clerks denken. cashback is een fijne indrinkfilm voor lome zomeravonden.

Jos van der Burg