All the Gods in the Sky

Nachtmerrie tussen de Franse graanvelden

Tussen de wuivende graanvelden van het zonovergoten Franse platteland ontvouwt zich in All the Gods in the Sky, te zien op Imagine, een nachtmerrie die steeds donkerder en verstikkender wordt, waarbij een uitweg haast onmogelijk lijkt.

Depressie, isolement, schuld en escapisme zijn de zware drijfveren van het verhaal van All the Gods in the Sky (Tous les dieux du ciel). Een verhaal dat alle kanten op gaat. Wat begint als een familiedrama verandert langzaam in een scifi-horrorfilm die door zijn eigen ambities ondergesneeuwd dreigt te worden.

Regisseur Quarxx baseerde de film op zijn eerdere korte film A Perfect Blue Sky (2016). Hij geeft een kijkje in het eenzame leven van fabrieksarbeider Simon (Jean-Luc Couchard) die samen met zijn zwaar gehandicapte zus Estelle (Melanie Gaydos) in de vervallen boerderij van hun ouders woont. Als kind raakte Estelle zwaargewond door een uit de hand gelopen spel met haar broer, die nu door schuld gepijnigd de mantelzorg op zich heeft genomen. Ondanks zijn goedbedoelde pogingen straalt zijn onbekwaamheid ervan af en de sociale dienst dreigt dan ook Estelle uit huis te nemen. Op zoek naar een uitweg uit zijn miserabele bestaan klampt Simon zich vast aan het enige waar hij nog in gelooft: redding door buitenaards leven.

Ondanks de beelden van zonnige graanvelden lijkt een donkere wolk zijn schaduw te hebben geworpen over de film. Trage scènes slepen zich voort in een huis waar de verf van de muur bladdert en de zwijgzame Estelle dag in dag uit depressief op bed zit, wachtend tot haar broer haar onhandig vis-uit-de-blender komt voeren. Elk menselijk contact is bitter en afstandelijk. Ook in de dialoog voeren verwijten, geschreeuw en misverstanden de boventoon. Niemand lijkt elkaar te begrijpen.

Het is alsof alle vrolijkheid, hoop en licht uit het leven van de personages is geperst. De zon schijnt, maar ze kunnen of willen het niet zien.

De titel All the Gods in the Sky lijkt te verwijzen naar Simons persoonlijke religie: buitenaards leven. Hij aanbidt aliens, gelooft heilig in hun komst en bereid zich daar dan ook optimaal op voor. Door zijn gedrag vervreemdt hij echter steeds meer van de realiteit en raakt hij in een sociaal isolement waarin niemand meer in hem gelooft. Het is de wereld tegen Simon. Maar als je niks te verliezen hebt kan je alleen maar winnen.

All the Gods in the Sky is te zien op het Imagine Film Festival op 20 april om 13.55u. Deze recensie werd geschreven in het kader van Filmkrant Lab 2019, een trainingstraject voor jonge filmcritici.