All Shall Be Well
Je liefde ontkend door de buitenwereld
Een ingetogen maar hartverscheurend drama over liefde, verlies en de problemen waarmee mensen kampen die niet passen in de strakke kaders van een conventionele samenleving.
Sommige films kunnen voortkabbelen en je het gevoel geven dat je eindeloos op die zachte deining mee wil gaan. Zo’n film is All Shall Be Well (Cong jin yihou), althans, vóór de gebeurtenis die alles verandert.
We zien het dagelijks leven van het stel Angie en Pat, die al meer dan dertig jaar met elkaar samenwonen in Hongkong. Ze genieten van elkaar en van de gewoonten en rituelen die tussen hen zijn gegroeid: gezamenlijk ontbijten, tripjes naar de markt, bezoekjes aan de bloemenwinkel, die ook wordt gerund door een vrouwelijk stel. En natuurlijk familiebijeenkomsten, wanneer de broer van Pat met zijn gezin en aanhang langskomt voor warme avonden vol eten, drinken en gezelligheid.
Angie en Pat zijn volledig gelukkig met elkaar en met hun leven en delen dat geluk ook graag met anderen. Maar wanneer Pat plotseling overlijdt, staat het leven van Angie op losse schroeven. Niet alleen moet ze omgaan met een diep verdriet, maar omdat ze in Hongkong hun relatie niet rechtsgeldig hebben kunnen maken en het maken van een testament nog niet noodzakelijk leek, heeft Angie nergens recht op. De familie van Pat ziet in de nalatenschap de kans om eindelijk uit hun financieel instabiele situatie te komen – ten koste van Angie.
Het hierop volgende drama ontwikkelt zich langzaam, onontkoombaar en met alle genuanceerdheid van het echte leven. De dilemma’s van alle betrokkenen worden subtiel blootgelegd en je kunt niet anders dan begrip hebben voor iedereen, al ligt de focus op Angie en haar strijd om voort te kunnen leven omringd door de herinneringen die ze met haar geliefde opbouwde.
De film maakt niet alleen duidelijk dat niets in het leven zeker is – al helemaal loyaliteit van familieleden niet – maar ook wat het betekent om op grond van je geaardheid en seksuele oriëntatie minder rechten te hebben. Want al is de liefdesrelatie tussen Angie en Pat volledig door de familie geaccepteerd, door de buitenwereld wordt deze nog altijd keihard ontkend. Een van de schrijnende voorbeelden is het ritueel dat wordt uitgevoerd bij de urnenmuur waar de as van Pat wordt bijgezet. Zonder pardon wordt Angie, als ‘maar een vriendin’ van de overledene, naar de achterste rij gedirigeerd, zonder dat ook maar iemand bezwaar maakt.
Op onnadrukkelijke en diepmenselijke wijze, en mede dankzij het sterke, naturelle acteerwerk van alle acteurs, is All Shall Be Well een krachtig pleidooi voor de acceptatie en gelijkstelling van relaties die afwijken van de heteroseksuele norm.