A MIGHTY HEART

Eenrichtingsverkeer naar Karachi

  • Datum 18-10-2010
  • Auteur
  • Gerelateerde Films A MIGHTY HEART
  • Regie
    Michael Winterbottom
    Te zien vanaf
    01-01-2007
    Land
    Verenigde Staten
  • Deel dit artikel

Michael Winterbottom beloopt in a mighty heart als een koorddanser de lijn tussen gelikte Hollywoodproductie en politiek geladen film.

Op 23 januari 2002 werd Daniel Pearl, correspondent in het Midden-Oosten voor de Wall Street Journal, in zijn toenmalige woonplaats Karachi ontvoerd door een groep Pakistaanse militanten. Ruim een week leeft zijn echtgenote Mariane, zelf ook journalist, in angst en onwetendheid, onder de schijnwerpers van de internationale pers. Totdat het onvermijdelijke nieuws komt dat Daniel dood is, onthoofd omdat de Amerikaanse regering niet inging op de eisen van de ontvoerders, waaronder de vrijlating van alle Pakistaanse gevangenen uit Guantánamo Bay.
a mighty heart, Michael Winterbottoms verfilming van dit drama, wordt verteld vanuit het oogpunt van Mariane Pearl (Angelina Jolie). De film, grotendeels opgenomen op locatie, draait voor een deel om communicatie, en vooral over de apparaten die die communicatie bewerkstelligen. Over de mobiele telefoons van Pearls ontvoerders en de grootsteedse wirwar aan telefoonlijnen, die de Amerikaanse en Pakistaanse opsporingsdiensten schaarse aanknopingspunten bieden in hun zoektocht. Over de e-mails aan Pearls bazen bij Wall Street Journal, waarin de ontvoerders hun eisen uiteenzetten. Over de bijgesloten digitale foto’s van Pearl, sereen glimlachend ondanks het pistool dat tegen zijn slaap gedrukt wordt, die wereldwijd de voorpagina’s haalden. Over de sms’jes die Mariane haar man blijft sturen, ook een week nadat hij verdwenen is. En uiteindelijk over De Videoband, die Winterbottom de kijker (goddank) bespaart. In alle gevallen blijft het bij eenrichtingsverkeer; communicatie in het niets.

Straathoek
Meer dan eerdere Hollywoodproducties die internationaal terrorisme als onderwerp hadden, probeert a mighty heart een genuanceerd beeld van de complexe werkelijkheid na 11 september 2001 neer te zetten. Hier niet het simplistische wij-tegen-zij van Oliver Stone’s world trade center of de genuanceerdere maar uiteindelijk net zo illusionaire ‘werkelijkheid’ van Paul Greengrass’ united 93. Karachi, een miljoenenstad waarin diverse nationaliteiten op elke straathoek samenkomen, staat symbool voor de complexiteit van de hedendaagse wereld, waarin alles met elkaar samenhangt. Ook de almaar uitdijende vertakkingen op het witte bord van verdachten dat de onderzoekers in de film bijhouden verwijst hiernaar. Alles hangt met elkaar samen, niet alleen Amerika en Afghanistan maar ook India, Pakistan en Israël.
Tegelijkertijd werd a mighty heart, met dank aan Brad Pitt, (mede)gefinancierd door een grote Hollywoodstudio. Pitt raakte onder de indruk van Mariane Pearl door een CNN-interview kort na de dood van haar man, waarin ze de opruiende vragen van de presentator pareerde met een oproep tot nuance in de westerse blik op het Midden-Oosten. Pitt produceerde de film; met hem kwamen Jolie en het studiogeld. Dat bracht Winterbottom de vrijheid om min of meer veilig op locatie in Karachi te filmen, en een groter potentieel publiek voor zijn film te bereiken. Des te jammerder zijn de schaarse momenten dat Hollywood even door de oppervlakte breekt — Angelina Jolie blijft, hoe sterk ze ook acteert, dan toch vooral Angelina Jolie.

Joost Broeren