'Outsiders die moeten knokken voor geluk vind ik interessant'

• Datum 27-04-2016
  • Gerelateerde Films A Heavy Heart
    Thomas Stuber
    01-01-2015
    Duitsland

In het drama A Heavy Heart gaat een versleten atleet uit voormalig Oost-Duitslandten onder aan ALS. Regisseur Thomas Stuber: "Als iemand niet veel te verliezen heeft, levert het verlies van het allerkleinste al drama op."

Door Boyd van Hoeij

A Heavy Heart heet in Duitsland Herbert, een titel die de lading goed dekt: alles draait in deze karakterstudie om een berooide bokser van tegen de zestig met een ongeneeslijke spierziekte. Afgelopen februari spraken we tijdens de Berlinale met debuterend regisseur Thomas Stuber (34). "Herbert is een buitenstaander die al aan het eind van zijn Latijn is als het noodlot toeslaat." Stubers korte film Von Hunden und Pferden ging ook over een buitenstaander. "Ik vind outsiders interssant. Mensen die het gevoel hebben dat ze moeten knokken voor een beetje geluk. In een speelfilm kunnen ze ineens de hoofdrol naar zich toetrekken. Als filmmaker vind ik het interessant als een personage niet veel te verliezen heeft, want dan levert het verlies van het allerkleinste al drama op." Naast het trainen van jong bokstalent gebruikt de oude Herbert zijn goed geoefende uppercuts om een beetje geld bij te verdienen als uitsmijter en als schuldeiser voor een onderwereldfiguur. Des te tragischer dat juist hij lichamelijk in rap tempo achteruitgaat, want zowel zijn glorietijd — hij werd ooit bijna geselecteerd voor het Oost-Duitse Olympische boksteam — als zijn dagelijks brood hangen af van zijn lichamelijke capaciteiten.

Kleerkast
In een karakterstudie rust het verhaal op de schouders van de acteur die de titelrol speelt. Stuber viel met zijn neus in de boter met acteur Peter Kurth, die hypnotiserend goed speelt. "Het was al snel duidelijk dat veel acteurs afvielen omdat ze lichamelijk niet lijken op de persoon die ik zocht," zegt de regisseur. "Ik heb ook naar ex-boksers en uitsmijters gekeken, omdat ik dacht dat het misschien te moeilijk zou zijn om een acteur te vinden die de rol fysiek aan zou kunnen. De kijker moet meteen vanaf het begin geloven dat Herbert een kleerkast van 120 kilo is, en de rest van de film langzaam lichamelijk aftakelt. Een niet-professionele acteur kan dicht bij zichzelf blijven, maar om zo’n gedaanteverandering geloofwaardig te spelen, daar is techniek voor nodig. Dus kwamen we uiteindelijk uit bij Peter, een theateracteur en karakteracteur voor tv en films. Peter was bereid zich gedurende zes maanden op de rol voor te bereiden en dat voor een onbekende en onervaren regisseur! Hij moest er niet alleen dertien kilo spiermassa bij kweken, maar die vanaf de tweede draaiweek ook weer langzaamaan verliezen."

Thomas Stuber

Leipzig
Om ervoor te zorgen dat de film geen ‘disease movie of the week’ wordt, beperkt Stuber het melodrama en gaf de film een sober uiterlijk. "We zochten naar een intieme sfeer en om dat te bereiken hebben we al te nadrukkelijke stijlmiddelen vermeden. Alles is handheld, waardoor je dicht bij de personages staat en het idee krijgt dat je de wereld door Herberts ogen ziet. Er zitten geen wide shots in en de cameravoering is soms bijna documentair. Al zit er wel muziek in, net als in de films van Jacques Audiard. Die zijn edgy, maar emotioneel zijn ze eerlijk."
Stuber komt zelf uit het Saksische Leipzig, net als Herbert. "Leipzig is net zo interessant als Berlijn. Een mooie bijkomstigheid is dat daar nog niet zoveel films zijn opgenomen, je vervalt dan niet zo snel in clichématige stadsgezichten. Herbert is geen typische inwoner van Leipzig, hij is een voormalig Oost-Duitser die ook uit Rostock, Halle of Dresden had kunnen komen. Dat de muur tussen Oost en West is verdwenen, heeft absoluut invloed op zijn karakter en zijn persoonlijke geschiedenis gehad."