A Bigger Splash

Smeulend vuur bij zwembad

A Bigger Splash

Deze remake van La piscine is een psychologische thriller vol ideeën, levendige momenten en sterke acteerprestaties.

Zomer op Pantelleria. Popster Marianne Lane en haar partner Paul De Smedt brengen zonovergoten dagen door op het Italiaanse eiland; loom hangend aan het zwembad of aan zee. Dan belt platenproducent Harry Hawkes, de ex van Marianne. Zij heeft net een stemoperatie ondergaan, dus Paul neemt het telefoontje aan. “Hij belt vanuit het vliegtuig”, zegt hij. “Zegt dat ie een verrassing voor ons heeft.” Precies op dat moment trekt de schaduw van het landende vliegtuig over het strand, als een dreigend voorteken.

Luca Guadagnino (Io sono l’amore, 2009) heeft meer creatieve vondsten in deze broeierige psychologische thriller: ongebruikelijk gekadreerde shots, ouderwetse zooms, abrupte overgangen, opvallende muziek. Dat is een van de verdiensten van A Bigger Splash, een film die verder vooral opvalt door een fantastische cast bestaande uit onder meer Matthias Schoenaerts, Tilda Swinton en Ralph Fiennes.

Fiennes steelt de show als Harry Hawkes, een enorme spraakwaterval die barst van de energie. Koken, praten, zingen, dansen, zwemmen, drinken, drugs, vrouwen… De doorgesnoven producent, die een fraai verhaal heeft over zijn belevenissen met The Rolling Stones, is even tomeloos als grenzeloos. Paul ziet Mariannes ex liever meteen vertrekken, maar zij nodigt Harry en zijn dochter uit om te blijven. Tussen de personages begint het al snel te smeulen. Het vuurtje wordt verder aangeblazen door de scirocco, de droge Afrikaanse wind die over het vulkanische eiland blaast.

Dat vliegtuig in de openingsscène is trouwens een mooie knipoog naar een piepklein moment in La piscine, de Franse film waarvan A Bigger Splash de remake is. Het is nacht in die scène en Alain Delon kijkt, druk doende aan het zwembad, even gealarmeerd omhoog wanneer hij het vliegtuig in de nacht hoort overkomen. La piscine van Jacques Deray verscheen in 1969. Delon en Romy Schneider, voormalige geliefden, waren op hun sensueelst in de film.

Guadagnino en scenarist David Kajganich verplaatsten het verhaal van de Swinging Sixties naar het heden. Harry grijpt het leven alsof de hoogtijdagen van de rock ’n roll nooit zijn afgelopen, maar de wereld is inmiddels conventioneler geworden, preutser. Marianne en Paul verlangen naar rust en geborgenheid. Het Stones-nummer ‘An Emotional Rescue’ speelt niet voor niets een prominente rol op de soundtrack. De scenario­­bewerking geeft het verhaal een interessant tweede conflict dat wat dieper gaat dan seksuele jaloezie alleen. Ook de keuze, een beslissing van Swinton zélf, om Marianne met een stemprobleem op te zadelen is een goede. Eigenlijk kampen alle personages in A Bigger Splash met falende communicatie.

Op punten overtreft Guadagnino het origineel met deze psychologische thriller vol ideeën, levendige momenten en sterke acteerprestaties. Groot is dan ook de teleurstelling wanneer hij de film in het laatste halfuur bijna verprutst met een karikaturaal klungelige Italiaanse politie-inspecteur — een misdaad op zich.