Webfilm: Remix-nominaties Vimeo Awards

  • Datum 05-06-2012
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Rear Window Timelapse

Wie filmbeelden hergebruikt, geeft ze een nieuwe betekenis — of brengt een ode aan de cinefilie. Deze werkwijzes zorgen voor de knapste filmpjes in de remix-categorie van het tweejaarlijkse prijzenfestijn van Vimeo, dat zich presenteert als het kwalitatief hoogwaardige broertje van YouTube.

Sappige hamburgers die sudderen op een dansend gasvlammetje. Pure espresso die stroperig in een kopje druppelt. Uien, tomaten en knapperige slablaadjes die zich een weg naar een bonte salade banen. Zomaar een greep uit de Nederlandse muziekvideo Mason — Le Big Bob, die met een feestelijke orgie van kleur, vorm en textuur een heftige geur- en smaaksensatie weet op te roepen. Het wordt minder smakelijk als je je realiseert dat de beelden verdacht veel lijken op voedselreclames. Zó worden we dagelijks verleid door de televisie, om flink te blijven consumeren.

Ook DJ C.Flo’s Chop Culture heeft een verraderlijke dubbele bodem. Overal op het web duiken mash ups op van muziekvideo’s, maar zelden zo intelligent en vindingrijk als deze. Niet alleen is DJ C.Flo’s vermogen tot vrij associëren werkelijk onnavolgbaar, ook weet hij het wezen van het genre te ontmaskeren. Dat het in videoclips wemelt van de seksuele toespelingen en half ontblote lichaamsdelen, springt des te sterker naar voren als je het allemaal achter elkaar ziet. Porno voor beginners.

Het zijn zulke diepere lagen die een geslaagde remixfilm typeren. Beelden worden opgediept uit hun originele context en in een nieuwe samenhang gepresenteerd. Dat heeft een vervreemdende uitwerking, en biedt vaak een nieuwe en verhelderend inzicht in het origineel.

Die kwaliteit is niet gegeven aan alle twaalf genomineerden in de categorie remix van de Vimeo Awards. Vimeo wil met dit tweejaarlijkse prijzenfestijn onderstrepen dat het YouTube’s kwalitatief hoogwaardige broertje is. Er zijn nog twaalf andere categorieën, zoals animatie en documentaire, maar ook actiesporten en lyriek. De winnaars, vanzelfsprekend gekozen door het publiek, nemen 5.000 euro mee naar huis. De uitreiking is op 7 juni.

Bij filmliefhebbers zullen drie filmpjes direct in het oog springen. The Apocamix persifleert Hollywoods obsessie met de apocalyps. The Day After Tomorrow, Independence Day, Armaggedon, Mars Attacks! en een heel dozijn andere einde-der-wereld-films razen als een tsunami over je heen, ondersteund door een agressief beukende discobeat. Op het laatste moment toegevoegd, is Jeff Desoms even speelse als ingenieuze timelapse remix van Rear Window. Hij geeft letterlijk een heel nieuw perspectief op Hitchcocks klassieker, door het appartementencomplex met een obsessief glurende buurman als panorama te reconstrueren.

Een knap staaltje monnikenwerk. Dat geldt ook voor de andere Nederlandse genomineerde, Synchronize, een afstudeerfilm aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Elise The kleurde de klassieke films in die een op zijn balie in slaap gevallen videotheekmedewerker — een uitstervend beroep — langs zijn ogen ziet trekken. Het maakt de beelden alleen maar surrealistischer en droomachtiger, en onderstreept dat de films die we kijken, ons in dromen blijven achtervolgen. Ze zwerven daar voor eeuwig rond, om ons opnieuw en opnieuw en opnieuw te verleiden.

Met Synchronize heeft de liefde voor film zijn eigen liefdesbetoon gekregen. Welk genre is daarvoor geschikter dan de remix? 

Niels Bakker