Streamers sti­mu­leren groei Euro­pese series

De Spaanse Netflix-serie Berlin behoort tot de Europese hits waar streamingdiensten in investeren.

De derde Golden Age of Television lijkt in de Verenigde Staten op z’n einde te lopen, maar niet in Europa. Mede dankzij de investeringsverplichting stoppen streamingdiensten veel geld in Europese series. Dat resulteerde in groei van het aantal series die gemaakt zijn op het continent, terwijl in de VS het volume krimpt.

Het aantal in Europa geproduceerde series ging omhoog van 775 in 2021 naar 873 in 2022 – een absoluut record. In diezelfde periode zakte het aantal Amerikaanse series van 600 naar 516. Dat blijkt uit bevindingen van het European Audiovisual Observatory (EAO), die volgens The Hollywood Reporter onlangs zijn gepresenteerd op het Series Mania Festival.

Daarmee lijkt voor Amerika een einde te komen aan de derde Golden Age of Television. De aanduiding ‘gouden televisietijdperk’ werd voor het eerst gebruikt om het succes van grote live-producties in de jaren ’50 aan te duiden. De sitcom-hausse uit de jaren ’80 en vroege jaren ’90 wordt gezien als het tweede gouden tijdperk. En het derde begon in 1999 met The Sopranos, de serie die door velen nog steeds wordt gezien als een van de beste aller tijden.

De derde Golden Age of Television is voor een groot deel op het conto te schrijven van de streamingdiensten. Die zorgden voor een onstuimige groei van het aantal kwaliteitsseries. Streamingdiensten zijn ook verantwoordelijk voor de recente toename van het Europese productievolume. Volgens het EAO sprong de wereldwijde investering door streamers in 2022 met 70% omhoog, tot €4,9 miljard. Ze zijn goed voor een vierde van het totale Europese productiebudget.

De investeringsverplichting zal hier iets mee te maken hebben. In veel Europese landen bestaat al jaren wetgeving die streamingdiensten verplicht een deel van hun omzet terug te pompen in lokale producties. Ook in Nederland is sinds 1 januari 2024 zo’n wet van kracht.

Ondanks groei van de Europese audiovisuele markt – 5,6% in 2022 – voorziet de EAO dat Europa dezelfde kant op gaat als Amerika. De investeringen van streamers kunnen namelijk maar beperkt compenseren voor de dalende investeringen door andere partijen. Een ander punt van zorgen is de onevenwichtige verspreiding van de investeringen door streamers. Meer dan de helft van het geld – 55% om precies te zijn – gaat naar Groot-Brittannië en Spanje, waar hits als Money Heist en Berlin worden gemaakt.