September Film gaat Het Ketelhuis exploiteren
Afgelopen jaar vierde Het Ketelhuis nog het 25-jarig jubileum, maar in september sloeg de feestsfeer om in mineurstemming. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst maakte bekend vanaf 2025 niet meer te subsidiëren. Van alles doorstartscenario’s bleek overname door een commerciële partij de beste. Filmdistributeur September Film neemt de exploitatie over.
“We gaan nog terugverlangen naar Halbe Zijlstra, ben ik bang”, stelde Alex de Ronde, voormalig Ketelhuis-directeur, in het interview over 25 jaar Het Ketelhuis. Minder dan een half jaar later bleken zijn woorden profetisch te zijn geweest.
“Zonder subsidie is het onmogelijk onze doelstelling fatsoenlijk in praktijk te brengen”, stelt Krijn van Meerburg, die sinds korte tijd interim-directeur is van Het Ketelhuis. Die subsidie moet komen van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Het filmtheater dat zich profileert als ‘kantine van de Nederlandse filmindustrie’ en thuishaven van de vaderlandse film, ontving gedurende de vorige kunstenplanperiode jaarlijks €319.717. Voor de komende vier jaar had Het Ketelhuis €420.000 per jaar aangevraagd. Van dat bedrag werd helemaal niets gehonoreerd.
Stichting Het Ketelhuis blijft bestaan en zal zich volgens Van Meerburg “in de toekomst blijven inzetten voor de financiering en organisatie van evenementen, programma’s en initiatieven die het welzijn van de Nederlandse film ten goede komen.” Maar dagelijkse filmvertoning lukt dus niet meer.
September Film is de logische partij om in het gat te springen. De filmdistributeur organiseert sinds 2016 samen met dagblad Het Parool het jaarlijkse filmfestival Paff, waarvan Het Ketelhuis de hoofdlocatie is. September Film is bovendien een grote speler in het arthouse-segment, met kantoren in Amsterdam en Brussel en een eigen streamingplatform, CineMember. De distributeur nam in 2016 al Filmtheater Rembrandt in Arnhem over en exploiteerde er enige jaren een arthousebioscoop.
“Volgend op de internationale ontwikkelingen is verticale integratie van de gehele filmketen essentieel voor de toekomst van de filmindustrie”, stelt September Film-directeur Pim Hermeling in een persbericht. “Door productie, distributie en exploitatie meer op elkaar aan te laten sluiten, wordt het beter inzichtelijk te zien waar het publiek behoefte aan heeft. Ondanks andere steeds belangrijker wordende exploitatievormen, ben ik ervan overtuigd dat een goede theatrical release het belangrijkste startpunt van elke kwaliteitsfilm is en zal blijven.”