Ook Disney zet vol in op streaming
Honderd nieuwe films per jaar. Dat is het doel dat de Walt Disney Studio stelt voor haar streamingplatform Disney+. In een presentatie voor beleggers lanceerde de studio afgelopen nacht ook het plan voor nog een extra streamingkanaal: Star. Daarmee is Disney, na Warner Bros, de tweede van de Big Five filmstudio’s om vol in te zetten op online distributie.
Disney bezweert dat alle films eerst of in ieder geval ook te zien zijn in de bioscoop. Maar deze sterk op streaming gerichte plannen voorspellen weinig goeds voor de bioscoopbranche, die het afgelopen jaar grote schade opliep door de coronamaatregelen. Het naar voren schuiven van blockbusters en ze uiteindelijk gelijktijdig of exclusief uitbrengen via streamingplatforms maakt het vrijwel onmogelijk iets van de geleden verliezen in te lopen. Eerder deze week kondigde Warner Bros aan alle films die gepland staan voor 2021 gelijktijdig uit te brengen in de bioscoop en via HBO Max. Disney doet er nu een flinke schep bovenop.
Het meest in het oog springend zijn de plannen voor de productie van verschillende Marvel- en Star Wars-series. De hitserie The Mandalorian krijgt twee spin-offs en er komt een nieuwe serie getiteld Andor, over een piloot die vecht voor de rebellen. Ook in de pijplijn: een serie over Jedi Master Obi-Wan Kenobi. En er komt een vervolg op de Skywalker-saga: Rogue Squadron.
Uit de Marvel-stal kunnen we komend jaar Black Widow en het vervolg op Black Panther tegemoet zien. In laatst genoemde film staat niet het personage van de deze zomer overleden Chadwick Boseman centraal maar andere superhelden uit zijn entourage.
Harrison Ford kruipt op 78-jarige leeftijd voor de vijfde en vermoedelijk laatste keer in de huid van Indiana Jones. De laatste film uit die reeks dateert van 2008. Het vervolg op The Kingdom of the Crystal Skull komt uit in juli 2022.
Ook Pixar, de animatiestudio die onderdeel is van Disney, komt met nieuwe titels. Voor eerst gaat Pixar een serie maken, getiteld Win or Lose, die vanaf 2023 te zien is. Op 25 december wordt de nieuwe Pixar-film, Soul, rechtstreeks uitgebracht op Disney+.
Met het sterk opgevoerde productieschema wil Disney meer abonnees binden aan Disney+. Die streamingdienst werd gestart in november 2019 en wist in een jaar tijd 86,8 miljoen gebruikers te trekken. Dat is veel minder dan de 195 miljoen van Netflix, maar de groei van de marktleider lijkt af te vlakken terwijl Disney alleen al in de afgelopen twee maanden 13 miljoen abonnees erbij kreeg. Voor de honderd verse titels die Disney+ de markt als wortel voorhoudt moet wel extra betaald worden. Het abonnementsgeld gaat met twee euro per maand omhoog.
Het nieuwe platform Star, dat in Europa onderdeel is van Disney+, wordt uitgerold vanaf 23 februari. Hier zullen titels te zien zijn van ABC, FX en 20th Century Fox. Er worden ook nieuwe programma’s gemaakt zoals een nieuwe realityserie met de familie Kardashian, die eerder bekend maakte te stoppen met het langlopende Keeping Up With the Kardashians.