Omdat Spaanse film meer is dan Pedro Almodóvar
Drie jaar geleden werd in Londen Sin Fin Cinema opgericht, een organisatie om experimentele Spaanstalige films te promoten. Dit najaar wordt de stap over het kanaal gemaakt en zal The Spanish Film of the Month iedere maand in een ander Amsterdams filmtheater te zien zijn. Na de vertoning is er een Q&A en een glas Spaanse wijn.
Almodóvar, Almodóvar, Almodóvar. Dat is was het eeuwige antwoord dat Virginia Pablos kreeg als ze vrienden in Londen vroeg of ze een Spaanse filmmaker kenden. De Spaanse, die naar de Britse hoofdstad verhuisde om te werken voor het London Spanish Film Festival, vond dat ze iets aan die kennisachterstand moest doen en richtte Sin Fin Cinema op. Een van de meest succesvolle programma’s van de organisatie is The Spanish Film of the Month. De Nederlandse versie, die deze maand gelanceerd wordt, bevat vijf titels. Drie daarvan beleven hun Nederlandse première, de andere twee waren niet eerder in Amsterdam te zien. Wat ze gemeen hebben, is dat de films allemaal buiten de gebaande paden van de mainstream liggen.
Het spits wordt afgebeten door Wild Tales, dat op 25 oktober te zien is in Pathé Tuschinski. Regisseur Damián Szifron verweeft in deze komedie zes korte verhalen over de valkuilen van het moderne leven. De humor is zwart, de personages lekker vet aangezet. En, o ja, hier is wel een Almodóvar-link: de filmmaker en zijn broer Augustín zijn de producers. Wild Tales is overigens de Argentijnse inzending voor de Oscars van 2015.
Wakolda draait op 1 november in De Filmhallen. In deze psychologische thriller van Lucía Puenzo, die zich afspeelt in het Patagonië van de jaren zestig, verwelkomt een gezin een onbekende man in haar huis. De man blijkt een Duitse arts te zijn, die wordt achtervolgt door zijn geschiedenis en de Israëlische geheime dienst. Het is de derde speelfilm van de regisseur die in 2007 opzien baarde met XXY.
Wie Hassan’s Way heeft gemist op het IFFR heeft nu een kans om de schade in te halen. De film van Fran Araujo en Ernesto de Nova wordt op 19 december gedraaid in Rialto. ‘The Straight Story in Spanje’, zo wordt het verhaal over de Marokkaanse illegale immigrant die per tractor terug naar huis rijdt, ook wel genoemd. Een mooie roadmovie met een onverwoestbare optimist in de hoofdrol.
Op 17 januari is het de beurt aan 10,000 km, die vertoond wordt in the Movies. De film van Carlos Marques-Marcet portretteert een wel heel extreem lange-afstandsrelatie. De geliefden zijn maar liefst tienduizend kilometer van elkaar verwijderd; de een woont in Los Angeles, de ander in Barcelona. Maar de moderne technologie staat voor niets.
De laatste Spanish Film of the Month is Two Shots Fired van Martin Rejtman, een van de kopstukken van de ‘New Wave of Argentinian Cinema’. De vertoning vindt plaats op 4 februari in EYE. Hoofdpersoon Mariano, een zeventienjarige slungel uit een ietwat verwrongen gezin, vindt op een dag een pistool en schiet — uit verveling? uit nieuwsgierigheid? omdat het kan? — twee kogels in zijn eigen buik en hoofd. Hij overleeft het. Maar het incident zet de verhoudingen binnen het gezin op scherp.
Edo Dijksterhuis