No Time To Die meest succes­volle Bond-film in openings­weekend

No Time To Die

No Time to Die heeft in het openingsweekend meer opgebracht in de Nederlandse bioscoop dan welke andere Bond-film. Meer dan 300.000 kaartjes ter waarde van €3,5 miljoen zijn inmiddels verkocht voor de 25ste titel uit de filmserie die begon in 1962. Na The Lion King en Avengers: Endgame kende No Time to Die ook de op twee na beste bioscoopopening in Nederland ooit.

Misschien dat de lange wachttijd en daarmee opgeschroefde verwachtingen een rol hebben gespeeld bij het succes van No Time to Die. De release van de film stond oorspronkelijk gepland voor november 2019, maar werd uitgesteld naar februari en later april 2020 toen regisseur Danny Boyle opstapte. Cary Joji Fukunaga nam zijn plaats in maar toen brak de coronapandemie uit. In de iets te optimistische veronderstelling dat we binnen een half jaar wel klaar zouden zijn met het virus, werd No Time to Die op de kalender gezet voor november 2020. Dat werd vorig jaar herfst bijgesteld tot april 2021 en begin dit jaar tot september 2021.

De laatste Bond-film met Daniel Craig in de hoofdrol kwam vorige week uit in 54 landen. Wereldwijd was de omzet ruim €102 miljoen, ongeveer een derde van wat de film heeft gekost om te maken. De grote klapper moet echter nog komen. In de VS, Frankrijk, Australië en China gaat de film komend weekend in première.