Nederlandse films prominent aanwezig in Berlinale

  • Datum 07-02-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Nog een keer Jeroen Willems, in Boven is het stil van Nanouk Leopold

Met de toevoeging van Matterhorn staat het aantal Nederlandse films dat tijdens het Internationaal Filmfestival Berlijn wordt vertoond, op zes. Drie daarvan zijn ook nog eens geselecteerd als openingsfilm voor afzonderlijke programma’s. De 63ste editie van het festival gaat vandaag van start.

Matterhorn, de publiekslieveling van het afgelopen Filmfestival Rotterdam, is vorige week aangekocht door de Duitse sales agent Media Luna. Die heeft het voor elkaar gekregen om de film vertoond te krijgen op de co-productiemarkt van de Berlinale. De kans is groot dat het debuut van ‘Vliegende Panter’ Diederik Ebbinge daar wordt opgepikt door internationale distributeurs.

Nog een late toevoeging is Dark Blood van George Sluizer. De laatste film met River Phoenix, waarvan de opnamen in 1993 werden stopgezet vanwege de plotselinge dood van de hoofdrolspeler en die pas negentien jaar later werd afgemaakt, is in de hoofdcompetitie opgenomen als ‘speciaal evenement’. Dark Blood beleefde vorig jaar september zijn wereldpremière tijdens het Nederlands Filmfestival. Een reguliere bioscooprelease is tot nu toe uitgebleven omdat onduidelijk is wie de rechthebbende is. Sluizer maakte zijn film af nadat hij de filmnegatieven had gered uit de kluis van de verzekeringsmaatschappij die er beslag op had laten leggen.

Boven is het stil van Nanouk Leopold beleeft in Berlijn zijn wereldpremière als openingsfilm van de Panorama Special-sectie. De op 3 december 2012 overleden acteur Jeroen Willems speelt boerenzoon Helmer, die overhoop ligt met zijn bejaarde vader die hem als mislukkeling beschouwt. Naar verwachting wordt Boven is het stil in februari uitgebracht in Nederland.

Nono, het ZigZag Kind van Vincent Bal bijt het spits af in de jeugdcompetitie, Generation Kplus. Vier maanden geleden was dit de openingsfilm van het Nederlands Filmfestival.

De documentaire L’amour des moules van Willemiek Kluijfhout is geselecteerd als openingsfilm van het Kulinarisches Kino-programma. In deze ‘mosselodyssee’ volgt de regisseur de levensloop van de Zeeuwse mossel en de professionals rond de mosselcultuur: biologen, kwekers, vissers, een chef-kok en zelfs een gynaecoloog. Nils Henkel, sterrenkok van Schlosshotel Lerbach, verzorgt na de vertoning een mosselmaaltijd.

In het Forum Expanded-programma, dat balanceert op de grens tussen film een beeldende kunst en dat door de festivaldirectie zelf ‘het spannendste programmaonderdeel’ wordt genoemd, duikt ook een Nederlandse productie op. View from the Acropolis van Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan onderzoekt in de voor hun typerende totaalshots de historische resten van Pergamon in Turkije. Ten tijde van Alexander de Grote was dit een van de machtigste en rijkste steden ter wereld.

Wie een beetje doorspeurt op de festivalwebsite kan nog een paar Nederlandse titels vinden. Het historische programma met de titel The Weimar Touch herbergt een paar films van ruim zeventig jaar geleden: Ergens in Nederland (1940), Het mysterie van de Mondscheinsonate (1935) en Komedie om geld (1936). Zij worden vertoond als exemplarische internationale navolgers van de innovatieve cinema uit de Weimar Republiek (1918-1933).

Edo Dijksterhuis