Movies that Matter lan­ceert twee nieuwe com­pe­tities

Openingsfilm The Man Who Sold His Skin

Movies that Matter 2021 gaat door, no matter what. De dertiende editie van het mensenrechtenfestival vindt volledig online plaats. Ook inhoudelijk zijn er grote vernieuwingen doorgevoerd: er zijn twee nieuwe competities, focusprogramma’s zijn in een passender jasje gegoten en het programma voor professionals heeft een flinke boost gekregen.

“Mijn filmhart heeft wel een paar keer pijn gedaan”, erkent Margje de Koning, artistiek directeur van Movies that Matter, als ze het heeft over de beslissing om door te gaan zonder fysieke vertoningen. “Toen duidelijk werd dat de offline optie afviel, hebben een paar filmmakers zich teruggetrokken. Ik neem het niemand kwalijk. Hun films verdienen een groot scherm, goed geluid en een gesprek met het publiek na afloop. Maar het was wel even slikken.”

Het aanbod van het Movies that Matter Festival is dit jaar kleiner dan gebruikelijk. In plaats van zeventig tot tachtig titels bevat het programma nu zo’n vijftig films. Maar die krijgen minstens zoveel aandacht als tijdens een ‘normale’ editie. En waarschijnlijk zelfs meer.

“We hebben het afgelopen jaar goed gekeken hoe andere festivals omgaan met de vertaling naar online”, beschrijft De Koning de leercurve van haar organisatie. “Ik heb zelf gemodereerd tijdens IDFA en het Nederlands Film Festival, dan zie je van dichtbij hoe het werkt. Maar dat neemt niet weg dat het opzetten van een festivalplatform, zeker als je ook nog een nieuwe huisstijl introduceert, een majeure operatie is. Wij maken er geen tv-show van, daar hebben we simpelweg het budget niet voor. Maar vanuit Zoom kunnen we een breed publiek bedienen. Zo hebben we iedere avond om 20:00 uur een première met aansluitend een live Q&A.”

Het publieke programma is bij Movies that Matter altijd belangrijk en dat is deze keer niet anders. Festivalbezoekers kunnen – virtueel – deelnemen aan gesprekken met filmmakers uit de internationale brandhaarden Myanmar en Belarus. Er worden paneldiscussies gehouden over de rol van vrouwen in de filmindustrie en de mogelijkheden om de filmindustrie te vergroenen. En er zijn masterclasses door de makers van het Oscar-genomineerde The Mole Agent en niemand minder dan de net gepensioneerde president van het Internationaal Strafhof in Den Haag, de Nigeriaanse rechter Chile Eboe-Osuji.

Net zoals IDFA, dat vorige week aankondigde haar competitiestructuur te veranderen, voert Movies that Matter wijzigingen door in het competitiehart van het festival. De al bestaande competities – Camera Justitia, Activist, Dutch Movies Matter en Students’ Choice – worden aangevuld met Grand Jury Documentary en Grand Jury Fiction. Het eerste programma bevat titels als Dying to Divorce, over de complicaties bij scheidingen in Turkije, en President, over de verkiezingen van 2018 in Zimbabwe. De fictie-evenknie bevat onder andere Oscar-nominaties Quo vadis, Aida? en The Man Who Sold His Skin, die tevens de openingsfilm is.

“Het festival is extreem inhoudelijk gedreven, maar het gaat ook over film”, zegt De Koning over de reden deze nieuwe competities op te zetten. “Behalve vanwege hun onderwerpen en invalshoeken willen we die films ook waarderen om hun cinematografie, dramaturgie en schoonheid. Ik denk dat een goed gemaakte film de belangrijke onderwerpen die in ons festival aan bod komen, nog beter overbrengt op de kijker.”

De nieuwe competities met elk acht titels worden beoordeeld door internationale jury’s die de prijzen van €5.000 toewijzen. De selectie is gemaakt uit het hele festivalprogramma. Films kunnen dus in meerdere competities meedingen of onderdeel uitmaken van een focusprogramma.

Ook die zijn onder handen genomen. De focusprogramma’s heten niet langer Earth Matters, On the Move en FemmeTastic. “Dat waren toch wat dwingende titels die films nogal strak framen”, vindt De Koning. “We hebben nu gekozen voor Take on Love, Take on Power en Take on Future. In Take on Love zit een speelfilm over twee oudere lesbiennes in Chili, maar ook een documentaire over palliatieve zorg in India – een andere vorm van liefde. Take on Power bevat zowel het levensverhaal van spindoctor Tim Bell als All That I Am, over een achttienjarige vrouw die jarenlang seksueel is misbruikt door haar stiefvader. De nieuwe aanduidingen geven meer lucht en een meer filosofisch perspectief.”

Het festivalonderdeel dat heel goed online functioneert, is het programma voor professionals. Dat is dit jaar flink uitgebreid. “Wij vinden het ondersteunen van filmmakers heel belangrijk. Daarom brengen wij ze in contact met NGO’s, fondsen en producenten, delen we inzichten en geven we ze handvaten om hun film verder te helpen. Ik heb zelf een verleden als filmmaker. Ik weet hoe ongelooflijk zwaar het kan zijn.”


Movies that Matter, 16 t/m 25 april.