Meriem Bennani wint Eye Art & Film Prize 2019

Jury noemt Marokkaanse multimediakunstenaar 'stem van een generatie'

Meriem Bennani. Foto: Tom Kneller

Meriem Bennani is uitgeroepen tot winnaar van de Eye Art & Film Prize 2019. Met haar 31 jaar is de Marokkaanse multimediakunstenaar de jongste winnaar van de prijs tot nu toe.

De Eye Art & Film Prize, waaraan een bedrag van £ 25,000 is verbonden, behoort tot de grootste kunstprijzen ter wereld en is bedoeld voor een kunstenaar of filmmaker die opereert op het snijvlak tussen beeldende kunst en film.

Meriem Bennani (Rabat, 1988) heeft de onderscheiding te danken aan de innovatieve manier van filmmaken. Ze maakt installaties en films maar gebruikt daarbij technieken en presentatiemogelijkheden uit social media als Snapchat en Instagram. Haar werk verenigt 3D-animatie, augmented reality en installatiekunst. Ook haar onderwerpen – gender, identiteit, migratie, biotechnologie en religie – zijn bijzonder actueel. De toon van Bennani’s films is vaak absurdistisch en raakt aan het magisch-realisme.

Bennani studeerde in Parijs en New York. De tentoonstelling Gradual Kingdom (2015) bij haar New Yorkse galerie Signal Art geldt als haar doorbraak. Hier presenteerde ze voor het eerst een combinatie van tekeningen, video’s en installatiekunst. In FLY (2017) voert ze een 3D-animatie van een vlieg op die door haar geboortestad vliegt, terwijl ze een vervormde versie van Rihanna’s Kiss it Better zingt. In haar meest recente installatie Party on the CAPS (2018) brengt ze een krokodil ten tonele die vertelt over het leven op het imaginaire eiland CAPS, waar vluchtelingen worden gedumpt als ze worden gepakt.

De jury van de Eye Art & Film Prize noemt Bennani “de stem van een generatie”. Sandra den Hamer, directeur van Eye Filmmuseum en juryvoorzitter: “Het visueel overweldigende werk van vooruitstrevend videokunstenaar Meriem Bennani toont haar inventieve manier van film maken: door ‘mapping’ – het passend maken van een projectie op afwijkende oppervlakken – en het toevoegen van beeld en geluid herprogrammeert ze haar oorspronkelijke materiaal en geeft het een nieuwe betekenis. Met deze speelse stijl van digitale vervorming en surreële ontregeling daagt ze niet alleen de traditionele documentairevorm uit, maar benadert ze vaak gevoelige onderwerpen met onverwachte humor en frisheid.”


De Eye Art & Film Prize werd in 2015 ingesteld en is een initiatief van Eye Filmmuseum en het Paddy & Joan Leigh Fermor Arts Fund. De eerdere winnaars waren Hito Steyerl (2015), Ben Rivers (2016), Wang Bing (2017) en Francis Alÿs (2018).