Links – 31 augustus 2013

Revolutionair gebruik van een bluescreen bij The Thief of Bagdad (1940)
De geschiedenis van de greenscreentechniek, de zegeningen van illegaal downloaden, P.T. Anderson over Max Ophüls, Eric Rohmer in de mode, frontale close-ups bij Alfred Hitchcock en de dromen van Michiel van Erp.
Groene schermen
Van George Méliès tot Joss Whedon: op reis door de geschiedenis van de greenscreentechniek en haar voorlopers.
— Vimeo
Downloaden
Natuurlijk vormt illegaal downloaden in zeker opzicht een bedreiging voor filmcultuur, stelt Brad Stevens. Maar hij waarschuwt om het kind niet met het badwater weg te gooien: dankzij de torrents beleven we ook een gouden eeuw voor cinefielen.
— Sight & Sound
Lange shots
Weinig hedendaagse regisseurs beheersen de techniek van het tracking shot zo goed als Paul Thomas Anderson (The Master). Voor Criterion vertelt hij over zijn grote voorbeeld op dit vlak: Max Ophüls.
— Criterion
Rohmer
Waarschijnlijk zonder zich te realiseren hoe pakkend dat in het Nederlands klinkt, stelt Leo Robson vast dat het de zomer van Rohmer is. In films als Frances Ha en Before Midnight ziet hij de invloed van de Franse regisseur terug.
— The Guardian
Close-ups
Onder de fijne titel ‘Mr. Hitchcock, was haben Sie da gemacht?’ trakteert Rainer Knepperges op een serie frontale close-ups uit het oeuvre van Alfred Hitchcock.
— New Filmkritik
Tweet
Droomde vannacht dat ik met een nieuwe cameraman aan ’t werken was. Het bleek oud voetballer Willem van Hanegem te zijn. Was geen succes.
— Michiel van Erp
Erik Schumacher