Links – 29 oktober 2012

‘Frontal framing’ bij Wes Anderson, volgens David Bordwell
De constructie van ruimte, de man in het velociraptorpak, het filmfestival in crisis, Cannibal Holocaust als eerste kennismaking met film, de verrassende toekomst van 35mm en Peter R. de Vries over Jagten.
Ruimte construeren
Als kijker is het prettig om een idee te hebben van de ruimte waarin een scène zich afspeelt. Regisseurs lossen dit meestal op met behulp van het zogenaamde establishing shot. Hoe het ook anders kan, laat David Bordwell zien in een video-essay dat via Vsevolod Poedovkin en Wes Anderson bij Robert Bresson terechtkomt.
— Vimeo
Velociraptorpak
Het is in het tijdperk van green screens en motion capture moeilijk voor te stellen: de velociraptors die in Jurassic Park zo geloofwaardig door de keuken lopen, zagen er op de set gewoon precies hetzelfde uit. John Rosengrant, de man in een van de velociraptorpakken, geeft commentaar bij beelden van achter de schermen.
— Stan Winston School of Character Arts
Revolutie
Volgens Mark Cousins, regisseur van The Story of Film en Filmkrant-columnist, verkeert de wereld van het filmfestival in crisis. Tijd voor een manifest, dus. Cousins roept organisatoren van filmfestivals op om zichzelf als verhalenvertellers en vormgevers te zien.
— Film Festival Form: A Manifesto
Qu’est-ce que le cinéma?
Horrorregisseur Eli Roth (Hostel) draait zijn nieuwe film diep in het Amazoneregenwoud. Om toestemming te krijgen van de plaatselijke bewoners moest hij ze eerst uitleggen wat film is. En hoe doe je dat beter dan met een speciale vertoning van Cannibal Holocaust?
— Movieline
Houdbaarheidsdatum
Met de opkomst van digitale cinema ligt het voor de hand om te denken dat de rol van 35mm is uitgespeeld. Kodak ziet dat anders. De cameragigant zet opnieuw in op celluloid — niet voor vertoning, maar voor archivering. Digitale bestanden op harde schijven hebben in vergelijking met filmrollen namelijk een beperkte houdbaarheidsdatum.
— Badass Digest
Tweet
‘Jagten‘ zou verplichte kost moeten zijn voor de complot-mafia op internet in de zaak Joris Demmink….
— Peter R. de Vries
Erik Schumacher