Links – 28 november 2013

  • Datum 28-11-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Orson Welles in de archieven van de FBI

Het FBI-dossier van Orson Welles, J. Hoberman over de kunst van stoned films kijken, Marcel van Roosmalen over IDFA-volk, de volgende stap in de resolutie-wedloop, Gravity als experimentele blockbuster en scheef niche-denken in Hollywood.

Staatsgevaarlijk
Vanwege subversieve bezigheden als protesteren tegen racisme werd Orson Welles in de jaren veertig intensief in de gaten gehouden door de FBI. Zijn gehele dossier is online te bekijken.
Dangerous Minds

Stoned
Nadat hij een vernietigende recensie had geschreven over 2001: A Space Odyssey, werd Andrew Sarris overgehaald om de film nog eens te bekijken — maar dan met een jointje. Nu zag hij ‘a major work by a major artist’. J. Hoberman over de kunst van stoned films kijken.
The Nation

Rare mutsjes
"Hoe ze erbij liggen in de filmzalen met hun warrige kapsels, zwarte brillen en rare mutsjes op het hoofd." Marcel van Roosmalen over ‘IDFA-volk’.
NRC.next

Scherp, scherper, scherpst
Je kon er op wachten: na 2K en 4K wordt er in Azië alweer geëxperimenteerd met 8K. Dat betekent vier keer meer pixels dan de scherpste HD-beelden die we nu kennen. Waar eindigt de resolutie-wedloop?
Filmmaker Magazine

Experimentele blockbuster
Gravity is een experimentele blockbuster, stelt Kristin Thompson. Na in een eerste artikel de narratieve structuur van de film besproken te hebben, gaat ze in het tweede deel van haar analyse uitgebreid in op de vernieuwende stijl.
Observations on Film Art

Tweet
# of 18-to-24-year-old men in US: 16 million

# of black women: 19 million
Guess which group Hollywood views as a tiny specialty niche?

Mark Harris

Erik Schumacher