Links – 28 mei 2013

  • Datum 28-05-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

The Cocktail Chart of Film and Literature (detail)

Aan de drank met Fredo Corleone, de twintigjarige absentie van Terrence Malick, 42 takes van Noah Baumbach en Greta Gerwig, vier korte films van Dana Nechushtan, Vittorio de Sica versus David O. Selznick en de toenemende overbodigheid van de eerste akte.

Cocktails
Nooit meer ongeïnspireerd dronken worden dankzij The Cocktail Chart of Film and Literature, met keuze uit onder meer Fredo Corleone’s Banana Daiquiri, Victor Laszlo’s Champagne Cocktail, Daisy Buchanans Mint Julep en — voor de morning after — Rocky Balboa’s Protein Shake.
Pop Chart Lab

Radiostilte
Tussen Terrence Malicks tweede film Days of Heaven (1978) en zijn derde film The Thin Red Line (1998) zit een twintigjarige radiostilte die nog altijd tot de verbeelding spreekt. De wildste geruchten circuleren: zo zou Malick in Parijs een tijd lang als kapper gewerkt hebben. Michael Nordine dook in de feiten en ontmantelt de mythe.
LA Review of Books

Nog een keer
Meer dan veertig takes in twee uur had regisseur Noah Baumbach nodig voor een scène van dertig seconden voor zijn nieuwe film Frances Ha. Actrice en co-scenariste Greta Gerwig beschrijft de zoektocht vanuit haar perspectief — take voor take.
New York Times

Anouk
Regisseuse Dana Nechushtan (Nachtrit) kreeg carte blanche om korte films te maken bij vier nummers van het nieuwe album van Anouk, waaronder Eurovisie-inzending Birds. Onder andere Monic Hendrickx, Raymond Thiry, Anneke Blok en Martijn Lakemeijer maken hun opwachting.
Short Shot

Neorealisme
Wat gebeurt er als je de regisseur van Fietsendieven en de producent van Gone With the Wind ieder een eigen montage laat maken van hetzelfde materiaal? Dat is geen gedachtenexperiment, maar een vraag waar de filmgeschiedenis een antwoord op heeft. Video-essayist Kogonada legt Vittorio de Sica’s Terminal Station en David O. Selznicks Indiscretion of an American Wife naast elkaar om antwoord te krijgen op de vraag wat neorealisme is.
Sight & Sound

Tweet
I wonder if high-concept films could do away with 1st acts entirely. The trailer and marketing materials have already set up the scenario.

Joe Swanberg

Erik Schumacher