Links – 23 september 2013

The Adventures of Robin Hood (1938): kleurenfilm-mijlpaal
De geschiedenis van de kleurenfilm, Joel en Ethan Coen over hun werkwijze, bioscoopbezoeken uit de literatuur, een dag lang praten over Pier Paolo Pasolini, ‘guy gets job’ verdringt ‘guy gets girl’ en Aaron Sorkin houdt het beknopt.
Kleur
Opnieuw een fijne aflevering van de reeks video-colleges van Filmmaker IQ over de technische kant van de filmgeschiedenis. Deze keer gaat het over de kleurenfilm – van Isaac Newton via Technicolor naar O Brother, Where Art Thou?.
— Vimeo
Gevestigde orde
Over Joel en Ethan Coen gesproken: die werden geïnterviewd door Manohla Dargis en A.O. Scott van The New York Times. "We are the establishment now. I was just talking about that, actually, with our dear friend Steven Spielberg."
— The New York Times
Naar de bios
Picturegoing verzamelt beschrijvingen van bioscoopbezoeken in oude romans, brieven en rapporten. Een goede aanleiding om zelf hoofdstuk negen van De avonden er weer eens bij te pakken. "Toen de film eindigde met luide, diepe koorzang, veegde hij snel met zijn jasmouw over zijn gezicht, wrong zich uit de rij en werkte zich snel naar buiten."
— Picturegoing
Krullenbol
In april van dit jaar organiseerde het British Film Institute een studiedag over Pier Paolo Pasolini. Met lezingen, maar ook een interview met Ninetto Davoli, de vrolijke krullenbol die in Pasolini’s Trilogie van het Leven telkens de pineut is. Opnames van die dag zijn nu gratis terug te beluisteren.
— Film Studies For Free
Crisis
Joshua Clover ziet de economische crisis zijn weerslag hebben op Hollywood. Het gaat deze zomer in blockbusters niet meer om ‘guy gets girl’, maar om ‘guy gets job’, stelt hij vast.
— The Nation
Tweet
RT @AaronSorkin After much trepidation, I’ve decided to join Twitter. What piques my curiosity is the economy of language required to (1/57)
— Bryan Donaldson
Erik Schumacher