Links – 20 mei 2012

  • Datum 20-05-2012
  • Auteur
  • Deel dit artikel

De eerste beelden van The Master: wie goed kijkt, ziet Philip Seymour Hoffman

Paul Thomas Anderson maakt ons lekker, Ate de Jong verzamelt oorlogsleed, de Filmacademie heeft een nieuwe directeur, Craig Davidson verkoopt zijn personages met alle plezier aan Jacques Audiard, Franse komedies verdrijven de Hollywoodfilm en John Waters staat te liften.

Zoethoudertjes
Er verschijnt geen grote film meer zonder dat de gehoopte bezoeker maanden tevoren al wordt lekkergemaakt met een gestage stroom plaatjes en filmpjes. Dat is leuk als het stijlvol gedaan wordt, zoals het geval is bij de featurettes van Prometheus en Moonrise Kingdom, waarin de personages van respectievelijk Michael Fassbender en Bill Murray worden voorgesteld. Vaker blijft de kleffe bijsmaak van goedkope marketing hangen. Daarmee lijkt Paul Thomas Anderson de spot te drijven met de ‘eerste foto’ die hij van zijn nieuwe film The Master publiceerde: een kiekje van de filmrol.
Cigarettes and Red Vines

Andermans leed
Over virals gesproken. Regisseur Ate de Jong en producenten San Fu Maltha en René Huybrechtse kiezen voor een vreemde manier om Het Bombardement onder de aandacht te brengen. Ze roepen overlevenden en nabestaanden op om persoonlijke verhalen over het bombardement van Rotterdam achter te laten op de site Bombardementverhalen.nl. De Jong ruimt in zijn scenario plek in voor het verhaal dat na een internetpoll uit de bus komt als — ja, als wat eigenlijk? Het smakelijkst?
Bombardementverhalen.nl

Nieuwe directeur
De Amsterdamse Filmacademie heeft een schooljaar na het vertrek van Sytze van der Laan een nieuwe directeur: Bart Römer, huidig netmanager bij Nederland 2. De telg uit het bekende acteursgeslacht was eerder hoofd fictie bij de KRO, speelde in Medisch Centrum West en schrijft jeugdromans.
AHK

Kassa
Hoe pijnlijk is het voor een schrijver om zijn personages aan een regisseur uit te lenen? Helemaal niet, aldus Craig Davidson. De rouille et d’os van Jacques Audiard, nu te zien in Cannes, is gebaseerd op zijn verhalenbundel Rust and Bone. Davidson doopte zijn nieuwe woning vrolijk ’the house that Audiard built’, schrijft hij in een verhaal over de verfilming.
National Post

Nog meer kassa
Het jaarlijkse rapport van het European Audiovisual Observatory over de stand van zaken in de Europese bioscoopsector is uit. In 2011 vertoont de gezamenlijke omzet van bioscopen in EU-landen een lichte stijging van 0,7 procent, resulterend in een recordbedrag van 6,4 miljard euro. Opvallend is dat het marktaandeel van Hollywoodfilms van 68,5 procent in 2010 daalde naar 61,4 procent in 2011. De meest succesvolle films zonder Amerikaans geld waren de Franse komedies Intouchables en Rien à déclarer.
European Audiovisual Observatory

Tweet
Just picked up John Waters hitchhiking in the middle of Ohio.. No joke. Waters in the van.
— De succesvolle indieband Here We Go Magic trof op tour de liftende cultregisseur John Waters (Pink Flamingos). Echt geen marketingstunt, zweren de bandleden.

Erik Schumacher