It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 22 november 2013

  • Datum 22-11-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Het Diner heeft binnen twee weken een Gouden Film behaald

Het Mediafonds-budget is nu helemaal veilig gesteld, met dank aan de NPO. Diezelfde NPO begint een gezamenlijke VOD-dienst met SBS en RTL. Pathé introduceert een nieuwe tegoedkaart. En ook de Nationale Bioscoopbon ‘goes plastic’. Het Hubert Bals Fonds Plus deelt twee realiseringsbijdragen uit. De VERS Awards zijn uitgereikt en verder zijn er internationale prijzen voor Matterhorn en Kauwboy, een Gouden Film voor Het Diner en een World Domination Award voor Erik-Jan de Boer.

De angst dat het jaarbudget van het Mediafonds, ruim 16 miljoen euro, per 1 januari 2017 verdwijnt als ook het Mediafonds zelf ophoudt te bestaan, is gedempt door de Publieke Omroep (NPO). Eerder al zei de NPO een bedrag van 14 miljoen euro toe voor de realisatie van hoogwaardig drama en documentaires. Afgelopen week kwam daar nog eens 2,6 miljoen euro bij. ‘Documentaire en drama zijn topprioriteiten van de publieke omroep’, stelde bestuurslid Shula Rijxman. Om meteen daarna de criticasters gerust te willen stellen die vrezen dat de NPO het geld minder goed (lees: onafhankelijk) kan verdelen: ‘Met de voorgestelde werkwijze garanderen we de continuering van een onafhankelijke toets op kwaliteit. Hierdoor kan de kijker ook in de toekomst genieten van hoogwaardige programma’s als De Prooi, Zusjes en De Regels van Matthijs.’

Het Diner, Herman Koch’s internationale bestseller, doet het ook goed in de bioscoop. De verfilming door Menno Meyjes wist binnen twee weken meer dan honderdduizend bezoekers te trekken. Acteurs Jacob Derwig en Kim van Kooten reikten de bijbehorende Gouden Film uit aan producent Maarten Swart.

Vorige week kondigde de NPO al aan een eigen VOD-dienst te willen gaan aanbieden, deze week heeft de publieke omroep de krachten gebundeld met de commerciële broers van RTL en SBS. NLziet moet het gezamenlijke platform gaan heten en het is de bedoeling dat het begin 2014 van start gaat. NLziet, waarin tot een jaar terug kan worden gegaan, verenigt het aanbod van NPO Plus/Uitzending Gemist, RTL XL en Kijk. In de startperiode zal de dienst gratis zijn. Wat de kosten daarna zijn, is nog niet bekend.

Bioscoopketen Pathé is begonnen met de verkoop van een nieuwe tegoedkaart. Deze Pathé Giftcard kan worden opgeladen met een minimum van tien en een maximum van honderd euro en is tot vier jaar na uitgifte geldig. Je kunt ermee naar de film of een ander evenement, maar kan hem ook inzetten bij de aanschaf van popcorn of biertje en zelfs om films te bekijken via Pathé Thuis.

De Nationale Bioscoopbon, dat ideale cadeau in het donker, heeft z’n langste tijd gehad als papieren product. Een plastic variant is in de maak. Die zal hoogstwaarschijnlijk ook telkens opnieuw op te waarderen zijn. Tot wanneer de papieren tegoedbonnen nog geldig zijn, is nog niet bekend.

Het Hubert Bals Fonds Plus heeft twee keer 50.000 euro realiseringsbijdrage uitgedeeld. De ontvangers zijn Volya Films, voor Big Father Small Father van de Vietnamese filmmaker Phan Dang Di, en Waterland Film, dat optreedt als coproducent van Sheron Dayoc’s Women of the Weeping River. Het Hubert Bals Fonds Plus is een samenwerking tussen het Nederlands Filmfonds en het IFFR om Nederlandse filmproducenten te betrekken bij door het Hubert Bals Fonds ondersteunde coproducties.

De VERS Awards XL 2013, de prijs voor nieuwe film- en televisiemakers, zijn uitgereikt. De juryprijs ging naar IK van Jona Honer. Het publiek sprak een voorkeur uit voor Sacred Defense van Nima Mohaghegh. Honer krijgt voor zijn documentaire over een 58-jarige schrijver die onder invloed van een tumor een persoonlijkheidsverandering ondergaat, de Filmmore/Cam-a-lot prijs ter waarde van tienduizend euro. De Binger Filmlab publieksprijs, zoals de bekroning van Sacred Defense voluit heet, bestaat uit een gouden ei, een adoptiekip en een masterclass à la carte. Mohaghegh’s film gaat over Reza, die tijdens de Irak-Iran oorlog soldaten voorbereid op het slagveld maar serieuze twijfels over zijn werk ontwikkelt als zijn dertienjarige zoon Amin zich aanmeldt als recruut.

Matterhorn was eerder al goed voor prijzen in Roemenië en Rusland, een publieksprijs in Rotterdam en een onderscheiding als beste debuut op het festival van Valladolid. Nu is het weer prijs in Spanje. Op het Homofilmfestival van Madrid hebben acteurs Ton Kas en René van ’t Hof gezamenlijk de prijs gekregen voor beste hoofdrol. Het scenario van de tragikomische film van Dirk Ebbinge was ook nog eens goed voor een prijs.

Ook Kauwboy is zo’n succesnummer dat op festivals iedere keer weer in de prijzen valt. Afgelopen week gebeurde dat in India waar de film van Boudewijn Koole goed was voor een Gouden Olifant, de prijs voor beste kinderfilm op het Internationaal Kinder Film Festival aldaar.

Bij een buitenproportionele staat van dienst hoort een buitenproportioneel getitelde prijs, zeker als we het hebben over de wereld van de animatie. Dat de World Domination Award niet allang bestond mag dan ook een wonder heten. Hij werd dit jaar voor het eerst uitgereikt en wel aan Erik-Jan de Boer, de man die als senior animation supervisor meewerkte aan The Chronicles of Narnia, The Golden Compass en het voor de animatie met een Oscar onderscheiden Life of Pi. De prijs voor Best Animated Short ging dit jaar naar Tot van Zbiegniew Czapla. De beste korte studentenfilm was Helpiman van Aisha Madu. En in de categorieën Best Commissioned Animation, Best Political Animated Short en Best 3D Stereoscopic Animated Short gingen de prijzen naar respectievelijk Vitra Silent Wall (Dustin Rees), Live//Love//Like & Share (Enno Swinnen) en Endtrip (Oliver Ballast).