It’s a wrap

En verder nog in het nieuws deze week

Don’t Be a Dick About It wint publieksprijs IDFA. De verschrikkelijke jaren tachtig wordt verfilmd. IDFA begint coproductieprogramma met Filmfonds. Penoza-regisseur maakt Amerikaans debuut met horror. Apple sluit contract met studio achter Moonlight. Negen filmprojecten geselecteerd voor De Ontmoeting. Disney recyclet oude tekenfilms als computeranimaties. Indiaas ZEE5 gaat concurrentie aan met Amerikaanse VOD-giganten.

Gisterenavond is de laatste prijs van IDFA 2018 uitgereikt: de VPRO IDFA Audience Award. De onderscheiding, waar een geldbedrag van €5.000 is verbonden, ging naar Don’t Be a Dick About It van Benjamin Mullinkosson. De film portretteert de roodharige broers Peter en Matthew, die dol op elkaar zijn maar ook constant ruzie maken. Er dongen 194 films mee naar de publieksprijs en er zijn 33.156 stemmen uitgebracht. Don’t Be a Dick About It had een score van 9,26. The Silence of Others en Free Solo eindigden op plaatsen 2 en 3.

De verschrikkelijke jaren tachtig wordt verfilmd. De roman van Tim Kamps, die onlangs zijn tweede druk beleefde, wordt momenteel omgewerkt tot scenario. De cabaretier wil zelf de regie voeren. De verschrikkelijke jaren tachtig verhaalt over Kamps jeugd in een commune waar de volwassenen naakt rondlopen en discussiëren en de kinderen aan hun lot worden overgelaten.

IDFA en het Nederlands Filmfonds gaan jaarlijks twee internationale filmprojecten ondersteunen. Vanaf 2019 wordt via het nieuwe NFF+IBF Co-production Scheme een bedrag van €50.000 per project worden geïnvesteerd.

Diederik van Rooijen goes Hollywood. De maker van de hitserie Penoza maakt binnenkort zijn Amerikaanse debuut met de horrorfilm The Possession of Hannah Grace. Sinds de regisseur naar Amerika is verhuisd heeft hij zelf zes scenario’s geschreven. Een daarvan, She’s Gone, hoopt hij binnenkort ook te verfilmen. Een speelfilmversie van Penoza zit ook in de planning. The Possession of Hannah Grace speelt zich af in een mortuarium, waar op een nacht het lichaam van een zwaar verminkte vrouw wordt binnengebracht die niet dood blijkt te zijn.

In de strijd om unieke content heeft Apple een flinke slag geslagen door een meerjarig contract te tekenen met de onafhankelijke studio A24. De studio achter Oscar-winnaar Moonlight gaat de komende jaren meerdere films maken voor het nieuwe VOD-platform van Apple. A24 is de eerste filmstudio waar Apple zich mee lieert maar de verwachting is dat meerdere zullen volgen. Het afgelopen jaar zijn al diverse producenten en regisseurs aangetrokken voor het maken van series. Zo maken Jennifer Aniston en Reese Witherspoon twee seizoenen van de Amazing Stories-reboot, een jaren ’80 sciencefictiondrama, en werkt Steven Spielberg aan een serie over migrantenverhalen. Apple heeft een budget van $1 biljoen voor het maken van tv-series.

Negen filmprojecten zijn geselecteerd voor de vierde editie van De Ontmoeting. Deze korte films van maximaal zes minuten zullen in het najaar van 2019 in première gaan. Het gaat om: A Town Ruled by Animals (Prisca van der Mullen en David Verbeek), Roze (Nina Mispelblom), Tenacity (Ayla Spaans), Swipe (Niels Bourgonje), Kimya (Amira Duynhouwer), Zwart (Tommie Geraedts), Het geheime reisbureau van oom Tahar (Chris Frieswijk), Het begin en het einde (Wessel van Wanrooij) en Koekoek (Jorgen Scholtens). Niet eerder ondersteunde De Ontmoeting zoveel films.

Disney is naar de recycle-modus geschakeld. Twee jaar geleden werd de computergeanimeerde versie van The Jungle Book gelanceerd en volgend jaar volgen The Lion King, Dumbo en Aladdin. De strategie belooft de studio geen windeieren te leggen. De eerste beelden van The Lion King werden binnen een dag van online plaatsing meer dan 12 miljoen bekeken. Het origineel uit 1994 leverde Disney bijna een miljard dollar op.

Netlfix kennen we natuurlijk allemaal. Amazon ook. En wie het filmnieuws uit Amerika een beetje in de gaten houdt kent ook namen als Hulu en Verizon. Maar de VOD-markt is niet alleen voorbehouden aan Amerikaanse partijen. ZEE5 uit India laat steeds meer van zich horen. Het platform heeft al toegang tot 190 landen en begint binnenkort – net als de Amerikaanse tegenstrevers – met het produceren van eigen content. Er breken mooie tijden aan voor liefhebbers van Bollywood zang-en-dans.