It’s a wrap

En verder nog in het nieuws deze week

Bellingcat, Truth in a Post-Truth World

Zes Nederlandse producties naar Deens docufestival. Disney test VOD-platform eerst uit in Nederland. Minister Van Engelshoven krijgt prijs scenaristen. Lexus komt met tv-serie van 60.000 uur. NPO wil toch geen reclamevrije zender. Italiaanse oeuvreprijs voor Rutger Hauer. Netflix experimenteert met wisselende abonnementsprijzen. Submarine uitgeroepen tot beste animatieproducent van het jaar.

Nederland is goed vertegenwoordigd op CPH:DOX, het internationale documentaire festival in Kopenhagen. Drie documentaires beleven hun wereldpremière in Denemarken: The Last Male on Earth van Floor van der Meulen, Ik ben er even niet/Are You There? van Maartje Nevejan en The Good Terrorist van Robert Oey. Twee films die eerder op IDFA werden vertoond beleven er hun internationale première: Kabul, City in the Wind van Aboozar Amini en Bellingcat van Hans Pool. A Wonderful Horrible Story van Guido Hendrix wordt gepitcht op het Forum. CPH:DOX vindt plaats van 20 tot en met 31 maart.

Netflix-concurrent Disney staat te trappelen om ook de VOD-markt te betreden. En Nederland zal daarbij waarschijnlijk dienen als proeftuin. Nog voordat streamingdienst Disney+ wordt gelanceerd in de VS zal hij bij ons getest worden. Nederland is een kleine markt met een hoge digitale penetratiegraad: ideaal dus om een nieuw product met eventuele bugs en storingen uit te proberen. De test zal in de loop van dit jaar plaatsvinden. Eind 2019 wordt Disney+, dat de producties van Disney, Pixar, Marvel, Star Wars en National Geographic aanbiedt, in de VS geïntroduceerd.

Minister Ingrid van Engelshoven krijgt morgen de Zilveren Pen 2019 uitgereikt. Het Netwerk Scenarioschrijvers reikt deze prijs uit aan personen of instanties die een positieve bijdrage leveren aan de zichtbaarheid en werkomstandigheden van Nederlandse scenaristen. Van Engelshoven heeft haar onderscheiding te danken aan haar inspanningen om de dialoog met scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs op gang te krijgen en te houden. Bovendien heeft zij filmeducatie, innovatie en de fair practice code op de agenda gezet.

Er is in het verleden al flink wat Herculiaanse arbeid verzet op het gebied van monsterlijk lange filmproducties. De experimentele film Logistics (2012) is met 837,5 uur al een hele zit. Maar dat is niets vergeleken met de duizend jaar durende GIF van Juha van Ingen. Aan het lijstje ultralange producties heeft autofabrikant Lexus nu een tv-serie toegevoegd die maar liefst 60.000 uur duurt. In deze serie wordt uitgelegd wat er voor nodig is om een Takumi Master te worden. In de documentaire, die gemaakt is door Clay Jeter, worden een timmerman, een meester in de papierknipkunst, een twee sterren-chef en een Lexus-autobewerker gevolgd gedurende de tijd die volgens de Japanse cultuur nodig is om uit te groeien van expert tot meester. Voor kijkers met een minder lange attentiespanne is er ook een versie van 54 minuten.

De NPO is toch geen voorstander van een reclamevrije zender. Dat stellen de publieke omroepen in een brief aan minister Arie Slob van OCW. De angst bestaat dat de overheid niet het verlies aan STER-inkomsten wil compenseren als de reclame verdwijnt. Uit onderzoek van bureau GfK blijkt dat de meerderheid van de Nederlandse tv-kijkers geen moeite heeft met reclameblokken. Uit het onderzoek bleek ook dat 51% van de ondervraagden het niet wenselijk vond dat er netten of andere diensten worden geschrapt als daarmee een reclamevrije omroep kan worden gerealiseerd. Van het jaarlijkse mediabudget is een vierde, €200 miljoen, afkomstig uit reclame-inkomsten.

Rutger Hauer wordt gelauwerd tijdens het Lucca Film Festival in het Italiaanse Toscane. Het festival wijdt een retrospectief aan het werk van de inmiddels 75-jarige acteur. Er is speciale aandacht voor zijn doorbraakfilm Blade Runner (1982), de sciencefictionfilm die zich afspeelt in 2019. Voor Hauer ging de oeuvreprijs van Lucca naar onder andere Anton Corbijn, Willem Dafoe en William Friedkin.

Niet iedereen met een Netflix-abonnement betaalt evenveel. Daar kwam de redactie van technologieblad Bright achter. Een Premium-abonnement kost iemand die webbrowser Chrome gebruikt €17,99 maar een Safari-gebruiker betaalt €2 meer. Die prijsverschillen waren eerder al opgemerkt in Italië. Volgens de VOD-gigant gaat het om een experiment “om te begrijpen hoe gebruikers Netflix waarderen”. Het bedrijf wil niet bevestigen dat deze prijzen ook in de toekomst gehandhaafd worden.

Afgelopen week zijn in Bordeaux de Cartoon Tributes uitgereikt, de prijzen voor een bijzonder bijdrage aan de ontwikkeling van Europese animatie in het afgelopen jaar. In de categorie Producent van het Jaar ging de prijs naar het Nederlandse bedrijf Submarine. Submarine ontving de onderscheiding voor het (co)produceren van zes animatiefilms: Copellia, Fox & Hare Save the Forest, Where is Anne Frank, Buñuel in the Labyrinth of the Turtles, My Grandfather Used to Say He Saw Demons en In the Forest.