IFFR stelt lo­ka­le gast­cu­ra­toren aan voor RTM-pro­gram­ma

Met de klok mee, stills uit: Eyes, Kavur, Monica in the South Seas, Santo contra los jinetes del terror.

Stukje bij beetje komen er delen van het IFFR 2023-programma naar buiten. Het festival maakte vandaag bekend dat het drie Rotterdamse gastcuratoren heeft aangesteld voor het RTM-programma. Ook zijn titels bekendgemaakt uit het historische Cinema Regained-programma en Harbour.

Het RTM-programma geeft een podium aan Rotterdamse films en talenten. Voor het eerst zijn drie lokale creatieven aangesteld als gastcurator voor de RTM-dag (27 januari). Het gaat om actrice en filmmaker Cheryl Ashruf, ontwerper en digitaal landschapsarchitect Noémi Biró en creatief producent Nizar El Manouzi. Zij kozen onder andere Malin TV, de nieuwe film van Gyz La Rivière (New Neapolis), en de korte film Deeply, Madly (Helen Anna Flanagan), over een medewerker in een nachtwinkel. The Disaster Cannot be Contained van Diana Al-Halabi verbindt de Rotterdamse haven met die van Beiroet. Filantropia van Bouba Dola gaat over het performancecollectief Grand Lodge van de Rotterdamse theatermaker Tjon Rockon. En het interdisciplinaire project Fantoomwijk van Ravi Sandberg, dat zijn wereldpremière beleeft, gaat over Sandbergs voormalige woonomgeving, de Tweebosbuurt.

Er zijn ook titels bekend uit het Cinema Regained-programma. Zo wordt de complete filmografie van Rajendra Gour uit Singapore vertoond. Te zien zijn onder andere de experimentele anti-oorlogsfilm Eyes (1967), het lyrische stadsportret Sunshine Singapore (1972) en I Want to Live (1970), de enige film waar hij het scenario voor schreef.

Van de Mexicaanse filmmaker René Cardonao wordt Santo contra los jinetes del terror (1970) vertoond, volgens het IFFR een ‘monument uit de gemaskerde worstel-cinema’. Firat Özelers nieuwe documentaire Kavur gaat gepaard met Ömer Kavurs pas ontdekte film uit 1971, The Porter. En van Mika Taanila en Sami van Ingen gaat Monica in the South Seas in wereldpremière.

Van het belangrijkste festivalprogramma, Harbour, zijn eerder al titels bekend gemaakt. Daar zijn nu nog vijf aan toegevoegd. Family van Don Palathara is een portret van een vrome christelijke gemeenschap in het Indiase Kerala. Unidentified van Jude Chun en Miki Satoshi’s Convenience Story beleven allebei hun Europese première in Rotterdam. Verder zijn ook nog de EFA-genomineerde film Pamfir (Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk) en LOLA van Andrew Legge te zien.