IFFR presenteert nieuw team
Vandaag presenteert het International Film Festival Rotterdam de nieuwe organisatiestructuur en het nieuwe team dat verantwoordelijk is voor de komende editie (25 januari tot 5 februari 2023). De traditioneel sterke programmeurspool is herzien, zes functies zijn geschrapt en van de oude garde keert een belangrijk deel niet terug.
De nieuwe selectiecommissie voor speelfilms bestaat uit de bestaande IFFR-programmeurs Stefan Borsos (Zuid- en Zuidoost-Azië), Michelle Carey (Engelstalige gebieden), Evgeny Gusyatinskiy (Centraal- en Oost-Europa, Israël), Mercedes Martínez-Abarca (Zuid- en Midden-Amerika, Mexico, Caraïben), Olaf Möller (Duitstalige gebieden, Scandinavische landen, het Cinema Regained-programma), Lyse Nsengiyumva (Sub-Sahara Afrika), Olivier Pierre (Franstalige gebieden) en Delly Shirazi (Midden-Oosten, Noord-Afrika, Iran, Turkije), Koen de Rooij (Nederland, Vlaanderen), en nieuwe medewerkers Rebecca De Pas (Italië, Spanje, Portugal) en Kristína Aschenbrennerova (Zuid-Korea, Japan, China, Hong Kong, Taiwan). Een aantal van deze medewerkers wordt tevens verantwoordelijk voor het korte filmprogramma.
Van de nieuwe programmeurs zijn er vijf pas sinds 2020 actief in die rol. Met de reorganisatie, die het IFFR op 14 april aankondigde in een persbericht en officieel een ‘herstructurering’ heet, zijn zes functies komen te vervallen. In bovenstaand rijtje ontbreken bijvoorbeeld de namen van de vier senior programmeurs. Alleen Bianca Taal keert terug in de nieuwe opzet, maar dan als hoofd van het Hubert Bals Fonds. Behalve van de senior programmeurs heeft het festival afscheid genomen van meer oudgedienden. Volgens diverse krantenartikelen zijn er de afgelopen twee jaar ruim veertig medewerkers ontslagen of uit onvrede vertrokken.
De functie Head of Programme, normaliter de rechterhand van de artistiek directeur, is hernoemd als Head of Programme Operations. Die rol wordt vervuld door Charlie Vermeulen, die sinds 2013 voor het IFFR werkt waarvan de laatste drie jaar als lid van het kernteam. Er is geen specifieke verantwoordelijke aangesteld voor Art Directions, dat wel in het persbericht wordt genoemd als apart festivalonderdeel. Het valt nu onder de selectiecommissies die zijn ingesteld.
Dat de Raad van Toezicht bewust heeft aangestuurd op verversing van het team blijkt uit de uitspraak van voorzitter Korrie Louwes in het vandaag uitgezonden persbericht. “In 2020 hebben we een nieuw leiderschap aangesteld, dat de positie van IFFR de komende jaren nieuw leven moet inblazen en versterken.”
Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic verwoordt het anders: “Om een meer inclusieve en duurzame toekomst te creëren voor het festival, stonden we dit jaar voor de uitdaging om kritisch naar onze organisatie te kijken.” Als ze met inclusief doelt op een andere genderbalans binnen de organisatie dan is haar missie glansrijk geslaagd. De nieuwe organisatie bestaat voor driekwart uit vrouwen.
Zakelijk directeur Marjan van der Haar houdt vast aan de lijn dat de herziening van het personeelsbestand is ingegeven door financiële tegenslag, deels door Covid die het IFFR dwong tot twee online edities. Zij zegt dat de reorganisatie “ons in staat [stelt] om in de gezondste financiële omstandigheden aan de slag te gaan met de planning van IFFR 2023.”