foremostfilm en Herrie bieden samen distributie op maat

Afscheid van de Maan
Vanaf het begin van deze maand zijn foremostfilm en communicatiebureau Herrie officieel gefuseerd. De nieuwe combinatie richt zich op films die buiten het reguliere distributiecircuit vallen. Om te zorgen dat ze toch nog in de bioscoop terechtkomen of om ze een alternatief platform te bieden.
De reden voor de fusie was deels praktisch. Herrie en foremostfilm delen sinds vorig jaar een kantoor en werkten al veel samen. ‘We sluiten goed op elkaar aan’, vindt Anke van Diejen, die in begin 2013 foremostfilm opzette. ‘De meerwaarde die we nu hebben is dat we een compleet pakket op maat kunnen leveren: boekingen, marketing, publiciteit, sales en programmering. Wij kunnen rechtstreeks werken voor de producent, films uitbrengen zonder tussenkomst van een distributeur.’
Het nieuwe bedrijf, dat Herrie Film & TV heet, richt zich op films die niet passen binnen het reguliere distributiesysteem. Volgens Van Diejen zijn dat er tientallen per jaar. ‘En daar zitten verschillende titels bij die meer aandacht verdienen. Het zijn vaak films voor een specifiek publiek. Het is dus belangrijk te weten wie de doelgroep is en hoe die te bereiken. In welk theater kun je de film plaatsen of moet hij elders te zien zijn, misschien online?’
Deze zomer brengt Herrie Film & TV Afscheid van de maan in roulatie, de film van Dick Tuinder die dit jaar tijdens het IFFR meedong naar een Tiger Award. ‘Dat is een mooi Oversteek-project dat niet is opgepikt door de distributeurs — echt iets voor ons’, vindt Van Diejen, die denkt over een online vervolg op een theatrale release. ‘Deze zomer gaan we ook experimenteren met VOD, maar dan niet via de geijkte grote platforms als Google Play of iTunes maar via een embedded player op bijvoorbeeld een Facebook-pagina.’
Behalve op bioscopen en filmhuizen richt Van Diejen zich op alternatieve vertoningsplekken. ‘De reguliere markt is best vol en we willen juist aanvullend zijn op het huidige distributiesysteem. We werken ook veel samen met distributeurs op het gebied van marketing en boekingen. Maar films kunnen ook een publiek vinden op locaties als buurthuizen, bibliotheken en musea of zelfs campings. Zolang de faciliteiten maar goed zijn natuurlijk. Ook de festivals en evenementen die durven te kiezen voor iets anders dan het populaire aanbod zijn potentiële vertoningsplekken.’
Edo Dijksterhuis