IFFR 2024: Focus en Art Directions bekend­ge­maakt

I’m Terribly Sorry

Het International Film Festival Rotterdam heeft de eerste Focus-programma’s voor de 2024-editie bekendgemaakt. Daarnaast is de line-up van Art Directions gepresenteerd, het programma op de grens tussen beeldende kunst en film. Opvallende namen zijn: Scud, Spinvis en Rachel Maclean.

Twee weken nadat IFFR naar buiten is gekomen met de openingsfilm van 2024 en de eerste titels van de competities, worden ook de Focus-programma’s gepresenteerd. De meest opvallende naam in het rijtje is ongetwijfeld Danny Chang Wan-Cheung, de Hongkongse kunstenaar die beter bekend is als Scud. Vorig jaar kondigde hij aan na zijn tiende film met pensioen te gaan en dat moment is nu aangebroken. Naked Nations – Tribe Hong Kong heet Scuds zwanenzang en hij gaat in première in Rotterdam. Tevens worden de negen andere films van de Aziatische pionier van de queer cinema vertoond.

Omdat in 1974 de Chileense cinema in ballingschap voor het eerst vorm begon te krijgen, wordt in Rotterdam het jubileum gevierd met het Focus-programma Chile in the Heart. De stroming die zich verspreid over twintig landen ontwikkelde, was een reactie op de staatsgreep van Augusto Pinochet, die het begin van 17 jaar dictatuur inluidde. Het programma bevat 25 speelfilms en kortfilms, waaronder klassiekers.

Met Colectivo Los Ingrávidos blijft het IFFR in de Spaanstalige wereld. Dit programma is vernoemd naar het avantgardistische collectief dat in twaalf jaar tijd meer dan 500 films heeft geproduceerd over politiek verzet, land, mythe en trance – altijd met een sterk antikapitalistische inslag. Uit dat oeuvre zijn elf titels geselecteerd, waaronder de wereldpremières van Colmillos en Ritual.

Het programma rond Rachel Maclean is ietsje kleiner van omvang maar zal grote aantrekkingskracht hebben voor liefhebbers van subversieve mediakunst. Het werk van de Schotse kunstenaar wordt internationaal tentoongesteld, zoals onlangs nog in Garage Rotterdam. Haar lieflijke tafereeltjes met veel roze en overdreven stemmetjes hebben altijd een kritische angel. Macleans nieuwste film Duck, met deep-fakes van Sean Connery en Marilyn Monroe, gaat in wereldpremière in Rotterdam. Ook te zien is I’m Terribly Sorry, een interactieve shoot-em-up gesitueerd in een gedoemde stad van de toekomst.

Het Art Directions-programma vindt plaats in galeries en artistieke ruimtes verspreid over Rotterdam. Wie per trein naar het IFFR reist, komt meteen op CS de futuristische yogales van Anne Fehres en Luke Conroy tegen. Cloud Migration van Phumulani Ntuli is een geanimeerde collage over de geschiedenis en beeldcultuur van Zuid-Afrika. De wereldpremière van 8 miljard ikken van Charlotte Bruneau, Floris van Laethem en Aay Liparoto wordt live omkleed door muzikant Spinvis. En het Argentijns-Japanse duo Lolo en Sosaku presenteren de kinetische performance The End.