FilmThuis – 29 augustus 2011

Justin Bieber
Justin Bieber — Never Say Never
Te koop vanaf 28 augustus, Paramount
Lees de column van Ebele Wybenga over de Bieber-cultus (Filmkrant #333, juni 2011): ”You make dreams come true’ is een typisch zinnetje van de Bieber-fans die zich niet voor niets de Beliebers noemen. Ooit leest hij mijn tweet, ziet hij mijn video en kiest hij mij uit. Want ik ben zijn grootste fan.’
Never Let Me Go
Te koop vanaf 30 augustus, FOX Home Entertainment
‘Never Let Me Go kraakt en zucht terwijl we de raderen van het verhaal zien draaien. En omdat alles er zo dik bovenop ligt, mag het geen verrassing zijn dat een van de personages tegen het einde nog even precies komt uitleggen waarom ze de voorbestemde liefde tussen de andere twee heeft lopen verstieren, en dat een ander in de slotscène de tragiek en morele ambivalentie van de gebeurtenissen komt helpen verklaren. Alsof dat allemaal niet al lang duidelijk was.’ Ronald Rovers in Filmkrant #332 (mei 2011).
Black Butterflies
Te koop vanaf 1 september, A-Film
‘Dat de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker het niet trof met een zenuwzieke moeder, die overleed toen ze tien was, en een rechtse houwdegen als vader, is duidelijk. Dat ze verlangde naar de goedkeuring van haar vader is voorstelbaar, maar dat Black Butterflies van hem de man maakt die zijn dochter de dood indrijft is een versimpeling.’ Jos van der Burg in Filmkrant #331 (april 2011).
Der Himmel über Berlin; Paris, Texas
Te koop vanaf 1 september, A-Film
‘Vaak wordt bij Wenders zijn ambivalente houding tegenover Amerika aangehaald. Amerikanen komen naar Duitsland of Duitsers gaan naar Amerika, nooit met al te veel succes. In Paris, Texas is er van de romantiek van het wilde westen niets meer over dan flikkerende neonlichten die galopperende paarden verbeelden.’ Asher Boersma naar aanleiding van een eerdere dvd-box met het werk van Wenders (Filmkrant #292, oktober 2007).
Volver
Te koop vanaf 1 september, A-Film
‘Almodóvar flirt kritiekloos wat met de ’trash tv’ van de Jerry Springers van deze wereld. Zijn plot zou in de Jerry Springer Show niet misstaan; verkrachtingen en incest zijn aan de orde van de dag. In beeld verwijst hij naar die andere pijler van de dag-tv: de soap. Veel close-ups van huilende vrouwen, weinig ruimte voor het beeld om iets toe te voegen, laat staan voor de toeschouwer.’ Joost Broeren in Filmkrant #279 (juli/augustus 2006).