FEBO-kortfilm geselecteerd voor Tribeca

Il Fait Beau

Het kostte regisseur Leonardo Cariglino een hoop moeite om Il Fait Beau gemaakt te krijgen. Maar volgende maand gaat de korte film, geproduceerd door het Amsterdamse Soda Films, in wereldpremière tijdens het prestigieuze Tribeca Film Festival in New York. Eyecatcher van de film, waarvan de titel zich fonetisch laat lezen als ‘FEBO’, is een oer-Hollandse snackmuur.

“Nadat ik naar Nederland was verhuisd, duurde het niet lang totdat ik de FEBO ontdekte”, vertelt regisseur en scenarist Leonardo Cariglino. “Na een bezoek aan de Melkweg stond ik om 4 uur ’s nachts tussen de hongerige zombies en trok ik mijn eerste burger uit de muur. Door het raampje zag ik een meisje de vakjes van de automaat vullen. Ze zag er niet erg blij uit. Dat beeld bleef me bij.”

Die gebeurtenis dateert van minstens tien jaar geleden. Cariglino, die met Traffic zijn debuut maakte in het festivalcircuit, werkte het uit tot script voor een korte film en diende het plan in voor NTR Kort maar werd afgewezen. “De tijd was er nog niet rijp voor”, concludeert hij achteraf. “Dat veranderde echter toen de coronapandemie uitbrak. Plots zat iedereen achter het raam naar buiten te kijken zonder iets of iemand te zien.”

Il Fait Beau (Frans voor ‘het is mooi weer’) gaat over Jean, een buitenlander die net naar Amsterdam verhuisd is en niemand kent. Op zoek naar een beetje menselijke warmte zwerft hij over straat en komt hij terecht in een FEBO-snackbar, waar hij oogcontact maakt Sara, het meisje dat de plankjes vult met gefrituurde waren.

“Corona wordt nergens expliciet genoemd en er zijn geen mondmaskers te zien, maar de film refereert zeker aan de tijd van lockdowns en social distancing”, zegt Cariglino. “Vooral voor singles, zoals ikzelf, was die periode heel zwaar. Na het opheffen van de lockdowns werden de GGZ’s overspoeld door jonge mensen met mentale problemen. Ze lijden vaak aan het ‘cave syndrome’: ze zijn vergeten hoe sociale omgang werkt en blijven zichzelf opsluiten. Mijn film is juist een viering van het leven. De boodschap is: ga naar buiten, neem risico, word verliefd.”

Cariglino realiseerde Il Fait Beau met minimale middelen. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst steunde het project met €8.000 en via crowdfunding wist hij nog eens €15.000 bij elkaar te schrapen. “Maar de rest hebben de producent en ikzelf uit eigen zak betaald”, vertelt hij. “Vanwege coronamaatregelen moesten we de opnames twee keer uitstellen. Toen we eindelijk een definitieve datum hadden, werden de maatregelen opgeheven en brak er een nieuwe coronagolf uit waardoor 60% van de cast en crew ziek werd. Ik heb voor alle rollen drie acteurs gecast. De uiteindelijke hoofdrolspeler vond ik pas drie dagen voor de shoot.”

Die vond gedurende drie nachten plaats in de FEBO bij de Johan Cruijff Arena. De directie van het snackbedrijf was zo ontroerd door het resultaat dat ze Cariglino financieel hebben ondersteund bij het inzenden van zijn film voor festivals. De selectie voor Tribeca, waar Il Fait Beau draait in het programma Shorts: Duets, voelt als een overwinning. Het New Yorkse festival had dit jaar een recordaantal van 8000 inzendingen voor korte films, waarvan slechts 1% werd geselecteerd. Il Fait Beau is, naast Silver Haze van Sacha Polak, de enige Nederlandse film op het festival.

“De film was eerder niet geselecteerd voor Go Short, maar ik hoop dat we nu wel worden toegelaten tot het Nederlands Film Festival”, zegt de filmmaker. “En FEBO organiseert volgend jaar op Valentijnsdag een paar speciale vertoningen.”

Cariglino hoopt dat Tribeca ook zijn carrière een boost geeft. Hij heeft vier scripts klaar liggen en de opnames voor zijn speelfilmdebuut The Convert staan gepland voor volgend jaar maart. “Ik heb ook een scenario voor een Italiaanse film, waar Martin Scorsese in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Misschien is hij aanwezig op het festival. En als ik een moment alleen met hem krijg, wie weet…..”