De ultieme B-filmervaring

  • Datum 16-01-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Het B-Movie Orchestra verkent de muzikale achterafsteegjes van de soft-focus erotica, superheldenavonturen, ketchuphorror, bordkartonnen sciencefiction en spaghettiwesterns. Zaterdag aanstaande presenteert het twaalfkoppige gezelschap in EYE zijn tweede album als onderdeel van het Quentin Tarantino Unchained-programma. Volgens voorman Baz Mattie ‘de ultieme B-filmervaring’. Met beeldbombardement en The Cinematic Fever Girls.

De locatie voor de cd-presentatie klopt helemaal, want Mattie’s fascinatie met B-filmmuziek begon bij Quentin Tarantino. Toen de drummer in 1997 met Junkie XL door Amerika toerde zag hij Jackie Brown en was hij verkocht. ‘De manier waarop Tarantino beeld, geluid en muziek samenbrengt, is heel sterk. Dat geldt ook voor zijn keuze van muziek — die sluit meer aan bij de soul en rock ’n roll. Het leek me erg interessant om dat met een band uit te voeren.’

De jacht naar bruikbare soundtracks verliep in het begin wat moeizaam. ‘Maar een jaar of tien geleden kwam ik een paar Italiaanse vinyllabels tegen die verzamelalbums op de markt brachten. Die platen sloegen de spijker op de kop. Uiteraard ben ik ook steeds alerter geworden op muziek als ik naar de bioscoop ga.’

In eerste instantie wilde Mattie de muziek met een kleine bezetting brengen maar twee jaar geleden besloot hij toch voor het grote geluid te gaan van een geëlektrificeerd orkest met blazers en zangeressen. ‘Het gaat om de bombast die je dan kan produceren. Niet het soort bombast van de traditionele Hollywood-orkesten maar een vorm van gekte, een experimenteerdrift. Zoals bijvoorbeeld bij het openingsnummer van de nieuwe cd, "Black Rite versus Blue Demon", waarin twee drummers zitten en wel zes percussionisten.’

Op Volume 2, de adequaat getitelde opvolger van Volume 1, zigzagt de band van volvette funk via psychedelische horrorjazz en rauwe rock naar rondborstige zuchtsongs. De hyperbool is hier de standaard, de emotie opgepompt en het effectbejag ongegeneerd maar zuiver. In "La Polizia Sta A Guardare/Tentacoli" krijgt een harpsichord gezelschap van violen. En in "Emanuelle in America" is een hijgerige hoofdrol weggelegd voor The Cinematic Fever Girls.

Het optreden van het B-Movie Orchestra is een totaalervaring. VJ’s Tom Nestelaar en Jochem van Tol slingeren tijdens het concert bijpassende filmbeelden uit de B-categorie de zaal in. Mattie: ‘Het is ons doel om de ultieme B-filmervaring neer te zetten, het publiek onder te dompelen in nostalgie en ze terug te voeren naar de 60’s en 70’s.’

Mattie heeft inmiddels al een favorietenlijstje voor een Volume 3. Maar die release zal waarschijnlijk tot februari volgend jaar moeten wachten, want zo’n grote band is ‘een fijne slijtageslag’. Tot die tijd zal het B-Movie Orchestra nog toeren langs filmtheaters, festivals en schouwburgen. Het volledige tourschema is te vinden op de website van de band.

Edo Dijksterhuis