‘Bioscoop­sector moet blijven inves­teren in sfeer en service’

Om de concurrentie van streamingdiensten, die tijdens de coronaperiode de wind in de zeilen hebben gekregen, het hoofd te blijven bieden moeten bioscopen en filmtheaters blijven investeren in de beleving van een avondje uit. Dat schrijft ABN Amro in het jaarlijkse rapport over de vrijetijdssector. De bank verwacht dat de sector pas in 2023 volledig hersteld is.

Ook 2021 is een door corona ontregeld jaar. ABN Amro. constateert dat de bioscoopbranche er weer bovenop krabbelt maar dat de jaarinkomsten tot en met week 42 nog altijd 17% lager waren dan in 2020. Dat is vooral te wijten aan de gedwongen sluiting de eerste vijf maanden van het jaar. Die schade wordt naar verwachting niet meer ingelopen, ondanks het succes van No Time to Die en andere blockbusters.

Nederland is er vergeleken met andere landen nog genadig vanaf gekomen. In Portugal en Groot-Brittannië ging de kaartverkoop in 2020 met meer dan 75% naar beneden. Dan is de min van 56% in ons land nog relatief beperkt. In heel Europa ging het gemiddelde bioscoopbezoek van 1,5 per persoon per jaar naar 0,5. In Nederland kromp het gemiddelde van 2,1 in 2018 naar 1 in 2020. Een positief puntje is het toegenomen marktaandeel van lokale titels doordat Amerikaanse studio’s hun films op de plank hielden. In Europees verband ging het aandeel ‘eigen’ producties van 26 naar 40%. In Nederland steeg het aandeel nationaal product van 11,8 naar 21,7%.

De bankanalisten zien dat corona de concurrentie van streamingdiensten flink heeft aangewakkerd. Wel constateren ze dat relatief weinig thuiskijkers bereid zijn premiumbedragen te betalen voor premières op het kleine scherm. Dat de versterkte positie van de platforms de discussie verder aanwakkert over release windows, de tijd tussen bioscooprelease en uitzenden via internet, achten ze onvermijdelijk.

De conclusie is daarom dat bioscopen en filmtheaters meer moeten investeren in sfeer en service. Er is de afgelopen jaren al veel gedaan op het gebied van 3D, IMAX, 4DX, Dolby Digitaal en het verbeteren van projectiekwaliteit. Maar er is nog winst te halen door bijvoorbeeld meer catering aan te bieden. Ook wordt alternatieve content, bijvoorbeeld het live streamen van EK en WK voetbal, genoemd als mogelijkheid voor bioscopen om zich te onderscheiden.