Amazon koopt James Bond, en de rest van MGM

No Time to Die

Amazon heeft een grote slag geslagen in de strijd om de streamingabonnees. Voor $8,45 miljard heeft het bedrijf filmstudio MGM overgenomen en daarmee een schat aan content. Het belangrijkste deel van de buit bestaat uit de James Bond-films, inclusief de 25ste 007-film No Time to Die waarvan de release inmiddels al drie keer is uitgesteld.

Er is duidelijk een machtsstrijd gaande in de wereld van de streamingdiensten. Netflix was jarenlang de onbetwiste marktleider maar ziet andere partijen hun positie versterken en in abonnee-cijfers dichterbij kruipen. Vooral Disney heeft zijn aanbod stevig uitgebreid en wint in Azië terrein. En twee weken geleden zorgde de fusie van Discovery en WarnerMedia (onder andere studio Warner Bros. en streamingdienst HBO Max) voor een nieuwe speler met de nodige slagkracht.

Met de aanschaf van MGM heeft Amazon haar aanbod in één klap enorm uitgebreid. De in 1924 opgerichte filmstudio heeft een catalogus met ruim vierduizend filmtitels en 17 duizend tv-programma’s. Behalve de 007-serie behoren ook de Pink Panther- en Rocky-films tot de grote publiekstrekkers. MGM-producties hebben door de jaren heen meer dan 180 Oscars en 100 Emmy’s in de wacht gesleept.