Netflix krijgt er se­rieuze con­cur­rent bij

Streamingdiensten zijn de nieuwe koningen in het filmlandschap. De oude koningen, de studio’s, worden links en rechts opgekocht door mediabedrijven. Met het ontstaan van nieuwe partijen moet Netflix zich nu serieus zorgen gaan maken over zijn positie als marktleider. Deze week kwam er een serieuze concurrent bij. En een andere streamingdienst staat op het punt zich flink te versterken.

Het was de bombshell van de week in zowel Hollywood als op Wallstreet: de fusie van Discovery met WarnerMedia. Discovery was voorheen onderdeel van technologiebedrijf AT&T maar is losgekoppeld om samen te gaan met WarnerMedia, een conglomeraat waar onder andere zenders CNN en TNT maar ook filmstudio Warner Bros. en streamingdienst HBO Max onder vallen. Er was $43 miljard gemoeid met de deal. Behalve dat bedrag kreeg AT&T ook 71% van de aandelen in het nieuwe bedrijf. De overige 29% gaan naar Discovery. De baas van Discovery, David Zaslav, gaat de onderneming leiden.

Ondertussen aast Amazon op filmstudio MGM. Volgens Variety heeft de organisatie achter ‘the everything store’ een bod van $9 miljard uitgebracht op de studio met een catalogus van ruim 5000 titels, waaronder de Rocky-, James Bond- en Pink Panther-films. Helemaal als een verrassing komt dit zakennieuws niet. MGM verkent al sinds afgelopen december de markt. Amazon zou met de aankoop zijn slagkracht aanzienlijk vergroten. De streamingdienst Amazon Premium heeft nu wereldwijd 175 miljoen abonnees. Het loopt daarmee zo’n dertig miljoen achter op Netflix.