In Alaska geselecteerd voor Atelier van Cannes

Regisseur Jaap van Heusden samen met veertien anderen in coproductiemarkt

In Alaska (foto: GRIDArendal/Peter Prokosch.)

In Alaska van Jaap van Heusden is geselecteerd voor Atelier van Cinefondation, de prestigieuze coproductiemarkt van het filmfestival Cannes. Daarmee zijn de kansen dat deze grote productie van de regisseur van In Blue daadwerkelijk gemaakt wordt, enorm toegenomen.

Goed beschouwd begon zijn carrière al in Cannes. “Mijn eindexamenfilm Een ingewikkeld verhaal, eenvoudig verteld werd in 2005 geselecteerd voor de Cinefondation-competitie van Cannes”, vertelt Jaap van Heusden. “Na zo’n start houd je elkaar in de gaten. Mijn twee speelfilms, Win/Win (2010) en In Blue (2018), zijn allebei door de artistiek directeur van Cannes bekeken. Toen ze uiteindelijk niet werden geselecteerd dacht ik natuurlijk: shit! Maar in het telefoongesprek dat we hadden voorafgaand aan de selectie van In Alaska refereerde hij er wel aan, wist zich zelfs details van die films te herinneren. Dat is sterk van zo’n festival, dat ze mensen blijven volgen.”

Dat In Alaska een goede kans zou hebben om geselecteerd te worden voor de coproductiemarkt van Cannes, voelde Van Heusden wel aan. “Het is een verhaal dat meteen tot de verbeelding spreekt. Bovendien: deze film is alleen te maken als internationale coproductie. En daar is Cannes heel sterk in.”

In Alaska gaat over de 17 jaar oude Woody, die woont in een gehucht in Alaska en depressief wordt van zijn bestaan zonder meisjes, vermaak en daglicht. Uit pure frustratie schiet hij een gat in een oliepijpleiding, waarna hij op de most wanted-lijst belandt en de FBI achter zich aan krijgt in de persoon van Susan Tarheel, een doorgewinterde special agent met wie hij meer gemeen heeft dan op het eerste gezicht lijkt. Op de vlucht vindt Woody zichzelf terug. In Alaska is in wezen een mix van coming of age-film, actiethriller en sociaal drama.

In Alaska zal Van Heusdens grootste productie tot nu toe zijn. “Misschien wel drie keer zo groot als In Blue”, schat hijzelf. “En logistiek erg complex. Er zit bijvoorbeeld een scène in waarin een helikopter een sneeuwscooter achtervolgt die probeert weg te komen op smeltend ijs. Maar bedenk ook dat het ‘s winters 35 graden of meer vriest, temperaturen waarbij apparatuur op batterijen binnen de kortste keren ermee ophoudt.”

Waarschijnlijk wordt In Alaska, waarvan de opnames gepland staan voor 2020, een Nederlands-Belgisch-Canadese coproductie, die grotendeels wordt gedraaid in Canada. “Het vinden van coproducenten is dan ook een van de hoofddoelen in Cannes”, stelt Van Heusden. “We hebben al partijen op het oog die we het script hebben gestuurd.” Maar hij merkt nu al het effect van alleen al het persbericht dat werd uitgestuurd naar aanleiding van zijn selectie voor Cannes. “Ik word platgemaild door componisten en door actrices die Susan Tarheel willen spelen. Dit is toch echt iets anders dan meedraaien in welk ander festival dan ook.”

L’Atelier van Cinefondation heeft inderdaad een reputatie hoog te houden. Het is begonnen in 2005 en nodigt ieder jaar rond de vijftien filmmakers uit verschillende landen uit om hun project te presenteren. Van de 198 projecten die tot nu toe in Cannes in de etalage hebben gestaan, zijn er 157 gemaakt en uitgebracht en 27 bevinden zich in de pre-productiefase. “Dat is een krankzinnig goede score, hè”, constateert Van Heusden. “We moeten wel iets heel doms doen om nu niet te slagen.”