Achter de glamour van het Nederlands Film Festival

  • Datum 25-09-2012
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Het Nederlands Film Festival staat in het teken van de belofte, maar in de Nederlandse filmwereld klinken vooral zorgen over de toekomst. Producent Frans van Gestel (Alles is familie) weet één ding zeker: "We zullen harder moeten lopen voor minder geld."

Met Nono, het zigzag kind opent het Nederlands Film Festival zijn 32e editie. In de verfilming van de roman van David Grossman gaat een jongetje op zoek naar de waarheid over zijn overleden moeder. In de uitstekende film speelt Isabella Rossellini de oma van het jochie. Hoe regisseur Vincent Bal de filmster voor zijn film wist te strikken, zal hij vast in één van de vele talkshows in Utrecht vertellen. Rossellini zal er niet bij zitten. De in New York wonende dochter van Ingrid Bergman en Roberto Rossellini heeft wegens rugklachten moeten afzeggen. Nee, dat is geen smoes: over twee weken wordt zij geopereerd.

Jammer voor het glamourgehalte in Utrecht, maar de Nederlandse filmwereld heeft grotere zorgen. Vanaf volgend jaar heeft het Filmfonds jaarlijks geen 35 maar 26 miljoen euro te besteden, een daling van bijna 25%. Dat dit gevolgen heeft voor het aantal films dat financieel gesteund kan worden, begrijpt iedereen. Het aantal speelfilms zal dalen van gemiddeld 32 naar 25. Het aantal documentaires van 27 naar 19. Het betekent minder werk, wat dubbel hard aankomt, omdat er sowieso al veel werk verdwijnt. Dat komt doordat de overheden in de ons omringende landen, anders dan de Nederlandse overheid, zo verstandig zijn geweest om met fiscale maatregelen filminvesteringen te stimuleren.

Ook Nederlandse producenten maken gebruik van deze taxshelters, die altijd als voorwaarde hebben dat er geld in het desbetreffende land moet worden besteed. Zo werd postproductie van Gooische vrouwen in België gedaan. Naar schatting verdween in 2011 bijna veertien miljoen euro Nederlands filmgeld naar het buitenland, vooral naar België. Een paar Nederlandse postproductiebedrijven zijn inmiddels failliet en er dreigen er meer te volgen.

Dat de bezuiniging naast gevolgen voor de werkgelegenheid filminhoudelijke effecten hebben, zal niet iedereen zich realiseren. Frans van Gestel, producent van artfilms (Code Blue) en publieksfilms (Alleen maar nettte mensen, Alles is familie) verwacht dat er minder grote (lees: minder dure) films gemaakt zullen worden. "De budgetten zullen naar beneden gaan en dat heeft gevolgen voor het soort film dat je kunt maken. Periodefilms en films met meerdere personages en verhaallijnen zoals Alles is familie krijgen het lastig. Ik verwacht meer sociaal-realistische drama’s, want die kun je voor 1,5 à 2 miljoen euro maken. Er is niets mis met zulke films, maar de filmcultuur zal minder divers worden."

De altijd redelijke Van Gestel ontploft plotseling in een woedeuitbarsting: "Natuurlijk: het is crisis en er zijn belangrijkere dingen dan film. Als kinderen zonder ontbijt op school komen, is dat erg. Maar wat willen we met onze cultuur? Willen we een totale kaalslag?" Wordt vervolgd op het Nederlands Film Festival

Jos van der Burg