Wij zijn 30: Bobby Boermans
over de MTV-generatie
Bioscopen als attractieparken, distributie via internet en bewegend beeld op cornflakesboxen. Bobby Boermans kan niet wachten. Zijn debuutfilm claustrofobia gaat 24 mei online in première. De thriller gaat over een verdwijning en orgaanroof. De dertiger is een groot liefhebber van actiefilms, maar: "Ik kom in de knoop, want ik word ineens geraakt door arthousefilms."
Regisseur Bobby Boermans (01-09-1981) is de zoon van theatermaker Theu Boermans, en groeide na de scheiding van zijn ouders bij zijn moeder op, boven de filmstudio’s van Stan Schram. "Het was daar één grote speeltuin met filmapparatuur." Hij hoort naar eigen zeggen bij de MTV-generatie, die gewend is aan een snelle beeldvertelling. "Ik keek vroeger altijd naar MTV en TMF. En naar de actiefilms met Jean-Claude van Damme, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone en Bruce Lee. Ik ben zelfs op karate gegaan, omdat ik zo’n fan was van Lee en Van Damme. Met name Van Damme, daar had ik plakboeken van vol. Midden jaren negentig was echt het actietijdperk met de die hard’s en universal soldier. En hoe slecht die actiefilms ook waren, je kunt er alles van zeggen, maar de manier waarop de decoupage werd gedaan en hoe ze gedraaid werden, was heel erg goed."
Vernieuwing
Die actiefilms hebben hun weerslag op het werk van Boermans zelf: "Bij uitstek die films zijn voor een redelijk dom publiek gemaakt. Je moet dus shot voor shot alles uitleggen. Ik merk dat ik dat ook doorvoer in mijn eigen films. Ik kan dingen niet willen uitleggen, maar daardoor loopt de film de kans onbegrijpelijk te worden en dus een klein publiek te bereiken." Toch merkt hij naarmate hij ouder wordt, dat alleen de commerciële films niet meer genoeg zijn voor hem. "Vroeger ging het mij alleen maar om de actie, maar omdat ik nu meer dingen heb meegemaakt, kan ik met een ander, open gevoel naar kleine arthousefilms kijken. Die kunnen me veel meer raken. En misschien is die ontdekking er voor elke dertiger wel, maar in mijn geval slaat het terug op wat ik zelf graag wil maken. Ik kom daardoor in de knoop. Want ik doe commercials en verdien daar mijn geld mee, en mijn ambitie ligt bij hele grote films maken. Als ik inception zie, verdwijn ik daar helemaal in. Maar een kleine away we go of submarino vind ik ook prachtig. Ik wil opeens allebei."
Met claustrofobia zet hij een eerste stap in de commerciële richting. "Of die film dicht bij mijn hart ligt? Nee. Maar daar gaat het voor mij op dit moment ook niet om. Ik wil gewoon heel graag voor mijn dertigste een film maken en hoe dat gebeurt, kan me echt niet schelen." claustrofobia wordt volledig online uitgebracht. Theo van Gogh deed dat in 2004 als eerste met 06/05, maar die thriller kwam daarna nog in de bioscoop. Dat ligt voorlopig nog niet in het verschiet voor Boermans’ film. Niet alleen wil hij de vertraging van een distributeur vermijden, ook denkt hij dat online distributie de toekomst is. "Er wordt steeds meer gedownload en op den duur staat een film niet meer na een nacht, maar na twee minuten op je laptop. Dat betekent dat het bioscoopbezoek en de dvd-verkoop zal dalen, net zoals bij de cd-verkoop is gebeurd. Distributeurs moeten vernieuwen. Wired Magazine heeft al de eerste testen gedaan met een cover die gaat bewegen als je er langs loopt. Dat zie ik ook gebeuren met bijvoorbeeld verpakkingen en reclameborden. Daarom vermoed ik dat distributeurs op zoek gaan naar een manier om grootschalige projecten als spider-man of transformers op al die bewegende platformen te lanceren. Zowel op je telefoon, je iPad, je cornflakesbox als je beeldscherm."
King Kong 360°
Mocht het zover komen, dan moeten bioscopen op zoek naar nieuwe vormen van entertainment, meent Boermans. "Ik was laatst naar king kong 360° in de Universal Studio’s. Daar zit je in een karretje en overal om je heen is beeldscherm. Je ziet King Kong op je afkomen en over je heen springen. Hij pakt je karretje vast en dat gaat mee schudden. Dat was echt supervet en ik denk dat grote multiplexen die kant op zullen gaan. Ze worden een soort grote attractieparken, waarbij je aan films bijvoorbeeld ook geur, warmte, water en lucht kan toevoegen." Het reguliere bezoek zal vermoedelijk wel blijven bestaan, maar voor een veel kleiner publiek. "Ik denk dat het gevoel van samen een film bekijken nooit z’n charme zal verliezen, maar dat je grote films als James Bond over twintig jaar bijvoorbeeld ook in de attractievorm kan bekijken. Ik weet niet hoe lang dat gaat duren, maar net zoals geluid, 3D en kleur middelen waren om meer bezoekers te trekken, zullen bioscopen zichzelf verder moeten uitvinden."
Boermans had het leuk gevonden om aan claustrofobia bijvoorbeeld geur toe te voegen. "Om de beleving groter te maken." Daarnaast hoopt hij op den duur een zelfgeschreven film te maken. "Mijn kracht ligt nu bij het aanpakken van projecten en om die goed, binnen het budget, uit te voeren. En ik hoop dat ik nog één of twee films kan maken om het vak verder te leren. Over een paar jaar hoop ik dat ik zelf kan gaan schrijven en een film kan gaan maken die over mezelf gaat. Ik denk dat je als jonge maker niet de illusie kan hebben dat je dat direct moet kunnen. Dat kan als ik veertig ben."
Laura van Zuylen
Lees ook het setverslag in de fotorubriek Actie!