Take 5: Cinemasia on tour

Doris Yeung (1977) is Amerikaans filmmaakster, woonde lange tijd in Hong Kong en is acht jaar geleden neergestreken in Amsterdam. Sinds die tijd organiseert ze elke twee jaar Cinemasia, een festival voor de Aziatische film, dat tot 13 juni op ’tournee’ gaat in acht andere steden.
1 Waarom wilde je dit organiseren?
Ik ben zelf filmmaker, maar toen ik naar Amsterdam kwam had ik eigenlijk geen werk. Het viel me op dat er veel filmfestivals waren, maar nog geen Aziatisch, terwijl dat in de VS juist zeer populair is en in veel steden wordt gehouden. Dus besloot ik er zelf werk van te maken. Zo heb ik eigenlijk mijn eigen baan gecreëerd, haha.
2 Is een speciaal festival voor Aziatische films nodig?
Er worden wel veel Aziatische films vertoond, bijvoorbeeld op het Filmfestival Rotterdam, maar dan gaat het vooral om arthousecinema. Op Cinemasia worden juist ook commerciële films vertoond, bijvoorbeeld actiefilms, martial arts, romantische komedies of horrorfilms. Daarom biedt dit een bredere kijk op de Aziatische filmwereld.
3 Indonesië krijgt dit jaar speciale aandacht. Dat lijkt nodig, veel Indonesische films kennen we niet.
Nee dat klopt, Indonesië begint zich pas sinds een jaar of vijf te ontwikkelen als filmland. Dat komt omdat meer mensen aan buitenlandse filmscholen studeren, zoals in Hong Kong, en dan terugkeren om in hun eigen land films te maken. Deze ‘new wave’ slaat enorm aan, de bioscopen barsten uit hun voegen omdat mensen het zo leuk vinden om films van eigen bodem te bekijken.
4 Welke film moeten we gaan kijken?
cast away on the moon is een fijne, hele lieve romantische komedie uit Zuid-Korea. En kom naar mijn eigen film kijken, motherland. Ja, mijn films vallen ook onder het Aziatische genre, ik ben van Chinese afkomst. Aziatische films kenmerken zich als wat rauwer, minder geconstrueerd dan Hollywoodfilms. Er wordt subtieler omgegaan met emoties, er heerst niet een lach-of-ik-schietmentaliteit. Momenteel ben ik trouwens ook bezig met een nieuwe film, dat is een Nederland/Koreaanse productie.
5 Waarom is gekozen voor het thema ‘Underdog Hero’?
Eigenlijk is dat doorlopend het thema in de manier van leven in Azië. China is natuurlijk wel rijk nu, maar nog steeds draait het in veel landen om het opboksen tegen de macht, klein verslaat groot. In veel Aziatische landen beheerst competitie het leven, het is zaak om boven het maaiveld uit te steken. Een film als slumdog millionaire is daar natuurlijk het voor de hand liggende voorbeeld van, maar dat thema keert regelmatig terug in zeer veel films. En nu, in tijden van economische malaise waarin veel mensen hun baan verliezen, is dat gevoel van competitie nog sterker.
Olga van Ditzhuijzen