Mete Gümürhan over Good Bad Girl

Typhoon, George Floyd en de zaak Humeyra

Good Bad Girl

De Telefilms staan dit jaar in het teken van misdaad. Dat is regisseur Mete Gümürhan op het lijf geschreven: “Als je de kijkcijfers bekijkt, komt de producent in mij weer even boven: het is een genre dat hookt. Maar ik hou ook van genrebending. Het lijkt misdaad, maar het is een ingang om het over maatschappelijke thema’s te hebben.”

De Telefilm Good Bad Girl gaat over rechercheur Alize (Jade Olieberg) die na haar zwangerschapsverlof de moord onderzoekt op een vrouwelijke rapper. Haar collega’s willen de zaak zo snel mogelijk vergeten. “De hoofdpersoon is een jonge vrouw van kleur, die is geadopteerd door een wit gezin”, begint regisseur Mete Gümürhan. “Zij is net moeder geworden en is aan het uitzoeken hoe dat werkt: moeder zijn en werken. Maar als zij terugkeert naar het corps, merkt ze dat anderen vooral haar huidskleur zien. Zelf had ze daar nooit aandacht voor. En daar zit dan een whodunitsausje overheen.”

Gümürhan is een chaotische verteller. Begin je bij Turkije, dan kun je binnen mum van tijd via het vrouwenquotum voor het nieuwe kabinet bij antivaxers belanden. De regisseur strooit met voornamen, spreekt in halve zinnen en schakelt razendsnel. “Ik was in Istanbul aan het draaien, toen ik de oproep voor Telefilm zag. Het thema was crime en ik heb vrienden en vriendinnen bij de politie, dus ik weet er best wat vanaf. Marta [Parlatore, de scenarist – LvZ] had een idee over een vrouw in een mannenwereld en over drie generaties politie. Zij heeft de synopsis geschreven. Ik had het plan zonder producent ingediend en vroeg Stienette [Bosklopper, producent en co-scenarist – LvZ] of zij, als we verder mochten, de productie wilde doen. En toen kwam corona en toen hebben we heel veel moeten aanpassen. We draaiden in de beginperiode van de pandemie, dus niemand mocht dichtbij komen. Intieme scènes en actiescènes moesten we schrappen.”

Mete Gümürhan op de set

Misdaad is voor Gümürhan een raamwerk om het over sociaal-maatschappelijke thema’s te hebben. Hij wil misstanden bij de politie aankaarten. “Ik weet van vriendinnen bij de politie dat zij meer onder druk staan dan hun mannelijke collega’s”, zegt hij. “Daarnaast had je het verhaal van Typhoon, die steeds werd aangehouden door de politie, omdat hij in een dure auto reed. En er kwam ook inspiratie uit de zaak Humeyra. Zij was een Turkse scholiere, die in de fietsenstalling van haar school door haar stalker is vermoord. Ze deed meer dan acht keer aangifte tegen hem, maar daar werd door de politie traag op gereageerd. Ze droeg een hoofddoek. De politie nam haar aanklacht niet serieus. Dat hoor je vaker. Ik ben zelf ook niet wit, en ik herken het, ook al ben ik nooit zo met mijn kleur bezig geweest. En toen werd ook nog George Floyd vermoord.”

De acteurs uit Good Bad Girl zijn opvallend jong, de meesten amper dertig. Het is een beetje de broekies van de brigade. “Ik wilde dat ze zo jong waren, omdat er een soort hoop heerst over de jonge generatie”, verklaart Gümürhan. “Alsof die alles gaat veranderen. Maar ik vraag het me af. Ik denk dat er helemaal niets wordt opgelost. Ik denk dat die jonge mensen ook weer – ja het klinkt een beetje raar, maar ik heb geen beter woord – vervuild worden door hun omgeving en de oudere generatie. Kijk bijvoorbeeld naar het klimaat. Sommige jongeren zijn daar heel erg mee bezig en anderen helemaal niet. En die twee kampen gelden voor zoveel onderwerpen. Dat is de afgelopen twee jaar alleen nog maar erger geworden. Mensen zijn met zichzelf bezig: hoe wil ík leven? En daar moet de ander maar respect voor hebben. Terwijl ze dat zelf niet voor die ander over hebben.”

Good Bad Girl is Gümürhans tweede regie, na de documentaire Young Wrestlers (2016). Eerder was hij vooral actief als producent. Misdaad speelde in andere projecten al een grote rol, maar dit is de eerste keer dat hij iets over moederschap maakt. “Niemand die mij kent, geloofde dat ik zo’n film zou kunnen maken”, lacht Gümürhan. “De interesse in moederschap stamt van de bewondering voor mijn eigen moeder. Zij voedde zes kinderen goed op – ik ben de uitzondering, haha. Ze was de vrouw in huis en de kostwinner. Ik vond het vooral belangrijk in Good Bad Girl dat je ziet dat Alize én moeder, én vrouw, én geliefde, én agent is. Dat ze niet hoeft te kiezen.”


Good Bad Girl wordt op maandag 10 januari uitgezonden op NPO3.