Hollandse Nieuwe 2021: Rosita Wolkers over Sunshine Motel

Rosita Wolkers. Foto: Nosh Neneh

In de reeks Hollandse Nieuwe beantwoorden makers wier films op de nieuwe editie van het Nederlands Film Festival in première gaan elk dezelfde vijf vragen.

1. Waar gaat je film over? Sunshine Motel is een coming-of-agefilm over de zevenjarige Roos die op vakantie aan haar lot wordt overgelaten door haar moeder. Het gaat over de loyaliteit van een kind naar haar ouder, in een gebroken en verstikkende relatie. Maar daarnaast gaat het ook over het verlangen van een meisje naar een zonnige vakantiedag. Het verlangen om te zwemmen in de zee, ijsjes te eten en naar de kinderdisco te gaan. Als Roos ’s ochtends wakker wordt en ontdekt dat ze alleen is achtergelaten, probeert ze van haar dag te genieten. Met of zonder haar moeder.

2. Waarom wilde je deze film maken? Nadat ik mezelf de afgelopen paar jaar heb mogen ontwikkelen als scenarioschrijver, ben ik met Sunshine Motel voor het eerst gaan regisseren. De film is voor mij een onderzoek naar mijn stem als filmmaker. Het idee om mijn eigen werk te regisseren had ik al langer. Toch voelde ik tijdens mijn opleiding aan de Filmacademie en vlak daarna dat er geen ruimte was voor die ambities. De films die ik inspirerend vind, zijn geschreven en geregisseerd door dezelfde persoon. En ik was benieuwd wat er zou gebeuren. Daarom wilde ik mijn eerste stappen zetten als regisseur, niet om nooit meer terug te keren naar het schrijven van scenario’s, maar om te leren en te groeien als maker en als mens.

3. Mijn volgende film wordt nu eens… een meer experimentele, expressieve en vormgedreven film. Maar de kans is groot dat het verhaal over familie en loyaliteit gaat. Ik heb veel ideeën klaarliggen, maar het ligt natuurlijk ook aan de kansen die ik krijg. Mijn grootste droom is het regisseren van de speelfilm die ik afgelopen jaar in het kader van ‘De Ateliers: beginnende scenaristen’ tot een treatment heb uitgewerkt.

4. Wat heeft de Nederlandse film nodig? Ik denk dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. De Nederlandse film zou best meer geld, vrijheid en lef kunnen gebruiken. Makers zouden meer autonomie mogen opeisen en ze kunnen best meer lef tonen om te experimenteren, maar ook meer lef tonen om te falen. Daarentegen zouden fondsen, netmanagers en omroepen – die naar mijn mening te vaak hun stempel op een project proberen te drukken – meer vertrouwen en vrijheid kunnen geven aan de makers. Dit kan helpen om een meer gedurfd en expressief klimaat in het Nederlandse filmlandschap te creëren. Nu wordt er nog te vaak vanuit de gebaande paden gedacht en ontwikkeld. Jammer, denk ik dan. Er valt zoveel nieuws te ontdekken op die ongebaande paden!

5. Herinner je je een bepalend filmmoment in je leven? Toen ik als klein meisje Roald Dahls verhaal in de vorm van filmklassieker Matilda (1996) zag, wist ik zeker dat magie echt bestond. Dagen-, nee wekenlang probeerde ik met mijn gedachten een glas water omver te duwen. In mijn gedachten leefde ik in die film! Dat is de kracht van cinema. En dat is precies waarom ik films wil maken.


Sunshine Motel gaat op 25 september in première op het NFF.