Links

Quo vadis, Aida?

Wat is er deze week bij andere media te lezen, zien en luisteren? De New York Times spreekt met Jasmila Zbanic over haar Srebrenica-film, en insiders delen hun voorspellingen voor de filmindustrie na de pandemie.

Hoe verfilm je een nationaal trauma?
Quo Vadis, Aida? over de val van Srebrenica is genomineerd voor een Oscar voor beste buitenlandse film. De New York Times spreekt met regisseur Jasmila Zbanic over het maken van een film over een genocide die door velen nog altijd wordt ontkend.
New York Times

 

Iconische filmduo’s
Bright Wall Dark Room
besteedt aandacht aan iconische filmduo’s . In dit essay ontleedt Julia Sirmons de chemie tussen Katharine Hepburn and Cary Grant, die elkaars tegenspelers waren in drie klassieke screwbalkomedies: Bringing Up Baby (Howad Hawkes, 1938), Holiday (George Cukor, 1938) en The Philadelphia Story (George Cukor, 1940).
Bright Wall Dark Room

Werken in Hollywood na de pandemie
Hoe gaat de filmindustrie er na de pandemie uit zien? Betrokkenen delen hun voorspellingen met Variety. En kunnen we een stortvloed aan pandemiefilms verwachten? Eerdere gezondheidscrises laten zien dat Hollywood liever niet al te veel terugkijkt: ‘Opbeurende verhalen zullen voorrang genieten.’
Variety

Wong Kar-Wai
Een video-essay over het werk van de Chinese regisseur Wong Kar-Wai, wiens In the Mood for Love (2000) deze zomer weer in gerestaureerde versie te zien zal zijn.
YouTube

Zwart-wit
De NRC maakte een special over de zwart-witfilm. De allereerste films, die waren helemaal niet zwart-wit, legt journalist André Waardenburg in dit stuk uit.
NRC