Het nieuwe kijken #15

Hoe Lego het wint van Zeeslagje

The Lego Movie

Een van de beste dingen aan lange vliegreizen is dat je films gaat kijken die je anders niet snel zou kiezen. Op weg naar Brazilië koos ik The Lego Movie in het filmmenu van KLM. Als jongetje had ik een zolder voor Lego, een imperium waar ik als een dictator over heerste. Alles had zijn plaats. Stiekem verlang ik nog naar het graven naar dat ene zeldzame steentje in de juiste kleur in die stoffige Curver-bakken, terwijl de middag ongemerkt wegsmelt.
Dit sentiment — en het feit dat er niemand naast me zat die het raar kon vinden dat ik naar een kinderfilm keek — deed me deze film starten. En wat werd ik beloond! The Lego Movie is net zo min een kinderfilm als Shrek. Het zit vol volwassen maatschappijkritiek. De slechterik heet ‘Lord Business’: zijn doel is om alle blokjes in het Legorijk voorgoed aan elkaar vast te lijmen. Dit ordelijke ideaal dreigt alle creativiteit te vernietigen. ‘1984’ is niet ver weg. De protagonist, held tegen wil en dank, is een doorsnee Lego-bouwvakker met de naam Emmet. In door Lord Business gedomineerde Legowereld wordt de hele tijd het popliedje ‘Everything is awesome’ gedraaid: een mooie steek naar onze Facebook-wereld waarin alleen likes zijn toegestaan.
Everything is awesome’ is ook een subtiele sneer naar het oppervlakkige optimisme van de meeste reclame. Dat is opmerkelijk omdat The Lego Movie in feite zelf een reclame is van 100 minuten lang. De film hoort wat mij betreft bij de beste branded content ooit gemaakt. Lego en Warner Brothers sloten een prachtig pact. Warner mocht gebruikmaken van wereldberoemde en zwaar auteursrechtelijk beschermde Lego-figuren en Lego kreeg dankzij de film wereldwijde extra promotie voor z’n speelgoed. Uitzonderlijk genoeg is het script niet verminkt door marketing en is er een film uit voortgekomen die het waard is om voor te betalen.
Dat dit ook anders kan uitpakken bewijst de film Battleship. Je denkt een heerlijk pompeuze Amerikaanse actiefilm te kijken tot je er halverwege achter komt dat het één grote promotie is voor het Hasbro-spel Zeeslagje. Amerikaanse oorlogsschepen en gigantische aliens proberen elkaar met alle macht op zee te vernietigen terwijl ze elkaar niet kunnen zien. Heb je ooit meegekeken terwijl anderen het spel Zeeslagje spelen? Is er iets saaiers voor te stellen? Battleship is een epische branded content mislukking waarin de sponsor en de filmmakers elkaar spectaculair tot zinken brengen.

Ebele Wybenga

Geschreven door Ebele Wybenga